Ny undersökning om svenska VD-löner

* Måttliga ökningar för nästan alla
* Kvinnor har sämre löneutveckling och tjänar fortfarande mindre än män

Den genomsnittliga VD:n fick en inkomstökning med 3,7 procent under 2007. Det kan jämföras med vanliga löntagare, vars lön steg med 4,3 procent under samma period.*

Kreditupplysningsföretaget Soliditet har i en ny rapport kartlagt inkomsterna för Sveriges nästan 46 000 verkställande direktörer. Studien visar en annan verklighet än den som vanligen kommer fram i debatten om VD-ersättningar och bonusar. De flesta av Sveriges VD:ar har högst normala inkomster.

”Det är några hundra VD:ar för mycket stora företag, främst börsnoterade, som har höga VD-ersättningar. För det stora flertalet VD:ar är löneutvecklingen relativt normal, det gäller även för VD:ar på ganska stora bolag med 50-200 miljoner kronor i årsomsättning”, säger Krister Jörlén, VD för Soliditet.

Snitt-VD:n hade under 2007 en inkomst av tjänst på cirka 33 000 kronor i månaden. Knappt 9 procent av VD:arna tjänade mer än 1 miljon kronor om året och bara 169 VD:ar har en årsinkomst på mer är 5 miljoner kronor.

”När det gäller ökningstakten har vi funnit ett samband: Ju större företag, desto högre löneökning för VD. En orsak kan vara att rörlig ersättning är vanligare i storföretag och att de betalade ut högre bonusar till VD:arna under högkonjunkturåret 2007”, säger Krister Jörlén.

Studien visar även tydligt att kvinnliga VD:ar inte bara har lägre löner än manliga utan även en lägre löneökningstakt.

”Vi undersökte flera olika ålderskategorier. Att kvinnliga VD:ar har lägre lön och sämre löneutveckling gäller i samtliga åldersgrupper”, säger Krister Jörlén.

Ladda ner pressmeddelandet för den kompletta analysen och resultatet från undersökningen.

*Källa: Medlingsinstitutet/SCB

Taggar: