Obetalda studielån växande problem

Över 130 000 personer har fått betalningsanmärkning på grund av att de inte klarar att betala sina studieskulder. Summan av obetalda studielån uppgår nu till 2,15 miljarder kronor, en ökning med 8 procent på ett år.

”Många inser inte konsekvenserna av att missa CSN-räkningar och hur snabbt det går. En månad efter att räkningen skulle vara betald kan du ha en betalningsanmärkning och din skuld vara hos Kronofogden”, säger Patrik Attemark, VD för kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet.

Centrala studiestödsnämnden CSN och andra statliga myndigheter lämnar fordringar till Kronofogden snabbare än privata företag. Även påminnelseavgifterna är högre för statliga räkningar än för privata. CSN tar ut en avgift om 200 kronor för varje påminnelse, medan privata företag får ta ut högst 50 kronor.

”Självklart ska man betala alla sina räkningar, men om du måste välja är mitt råd att prioriteta räkningar från CSN och andra myndigheter. Dels för att påminnelseavgifterna är högre, dels för att ärendena snabbare leder till betalningsanmärkningar och går till Kronofogden”, säger Patrik Attemark.

Antalet personer med betalningsanmärkning på grund av att missade räkningar från CSN har ökat med 2 procent det senaste året. Beloppet ökar alltså betydligt snabbare än antalet personer.

”Förmodligen beror detta på att studielånen numera måste betalas tillbaka snabbare än tidigare. Förr skrevs studieskulder ofta av för att låntagaren blev för gammal, men efter 2001 är återbetalningstiden högst 25 år. Det betyder att beloppen på räkningarna växer i takt med att den gamla typen av lån försvinner ut ur systemet, säger Emilio Villegas, analyschef på Soliditet.

Kommentarer:
Patrik Attemark, VD för AAA Soliditet

E-post: patrik.attemark@soliditet.se

OM AAA Soliditet AB
Soliditet hjälper ditt företag att hitta nya kunder och analysera de befintliga. I klartext betyder det fler avslut och färre förlustaffärer. Vi i Nordens ledande och äldsta kreditupplysningsföretag och just därför kan våra analytiker och affärsrådgivare bättre än några andra hjälpa dig att hitta de företag som är mest benägna att göra affärer – och undvika dem med för hög affärsrisk (med 90 % sannorlikhet kan vi förutse en konkurs ett år i förväg). Soliditet är Business intelligence sedan 1908. Och det är vi som står bakom Kreditratingen AAA, Nordens mest betrodda och avancerade värderingsmodell. Slå oss gärna en signal.