Skånska bolag minst kreditvärdiga

Skåne har gått om Stockholm som den region med lägst andel kreditvärdiga företag i hela landet. 29,6 procent av företagen i Skåne klassificeras som ”ej kreditvärdiga” och har därmed svårt att köpa varor eller tjänster på kredit.

Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet kartlägger regelbundet svenska aktiebolags kreditvärdighet. Högsta betyget AAA klarar bara 8 procent av företagen. Hela 94 827 svenska aktiebolag har kreditbetyg B eller C, en ökning med 1 procent från oktober. I Skåne uppgår andelen ej kreditvärdiga bolag till 29,6 procent, vilket kan jämföras med 27,6 procent för riket som helhet. De län som har lägst andel ej kreditvärdiga aktiebolag är Jönköping och Västerbotten som ligger på låga 21,8%.

”Lågt kreditbetyg är ett verkligt handikapp i affärslivet eftersom dessa har svårare att köpa på kredit och att göra affärer över huvud taget. Att kreditvärdigheten är högre i Skåne än i övriga landet är oroande eftersom Skåne är en dynamisk region och en motor för hela södra Sverige. Att Skåne nu tagit över jumboplatsen från Stockholm som den region med högst andel ej kreditvärdiga bolag är ingen bra konjunkturindikator för Sydsverige.”, säger Soliditets VD Patrik Attemark.

Bilden skiljer sig något mellan länen. I Västra Götaland, som efter Stockholm har flest aktiebolag i landet, ligger på 26,9% ej kreditvärdiga företag i december 2012 mot 26,8 i oktober – en marginell ökning.
”Det är glädjande att Göteborgsregionens företag inte uppvisar en större försämring än så med tanke på hur tufft många underleverantörer till fordonsindustrin har just nu”, säger Patrik Attemark.

Kommentarer:
Patrik Attemark, VD för AAA Soliditet