Skulder hos Kronofogden minskar

Sundbyberg 2011-03-30

Skulder hos Kronofogden minskar

För första gången på flera år minskar svenskarnas skulder hos Kronofogden. Skillnaderna mellan olika inkomstgrupper ökar dock. Bland dem som saknar inkomst har antalet med skuld ökat med hela 45 procent på ett år.

Kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet har under lång tid kartlagt svenskarnas skulder hos Kronofogdemyndigheten. Svenskarnas sammanlagda skuld hos Kronofogden uppgick i mars 2011 till 60 miljarder kronor, vilket är en minskning med 2,7 procent på ett år. Även antalet med skuld har minskat något och uppgår nu till cirka 365 000 personer.
"Genom hela lågkonjunkturen har skulderna ökat i de flesta befolkningsgrupper. För första gången på flera år ser vi nu en tydlig minskning", säger Jonas Åkerman, vice VD för Soliditet.

Mest minskar skulderna i åldersgruppen 41-45 år, för denna grupp är nedgången över 6 procent på ett år. Samtidigt ökar antalet skuldsatta som helt saknar inkomst av tjänst. Även kvinnor med Kronofogdeskuld ökar något som grupp, medan antalet män med skuld minskar.
"Det är oroväckande att skuldklyftorna mellan befolkningsgrupperna ökar, men vi tror att skillnaderna kommer att minska i takt med att konjunkturen förbättras", säger Jonas Åkerman.

Även olika inkomstgrupper har analyserats av Soliditet. Bland dem som tjänar mer än 400 000 kronor per år har antalet personer med Kronofogdeskuld minskat med 9 procent.
"Det är naturligt att de med bra inkomster betalar sina skulder hos Kronofogden och därmed försvinner ur den här statistiken. Jag tolkar detta som en positiv konjunktursignal och vi ser samma typ av goda tecken när vi analyserar annan statistik", säger Jonas Åkerman.

Se även grafik på nästa sida. Hela rapporten finns att ladda ner på www.soliditet.se.

Kontaktperson: Jonas Åkerman, vice VD för AAA Soliditet AB Tel: 070-579 51 89 E-post: jonas.akerman@soliditet.se

Svenskarnas samlade skuld hos Kronofogdemyndigheten uppgick i mars 2011 till nära 60 miljarder kronor, vilket innebar en minskning på 2,7 % jämfört med föregående år. Även antalet personer med skuld har minskat något.

Skillnaderna mellan de olika inkomstklasserna har ökat, värst drabbade är de som saknar inkomst. I gruppen med de högsta inkomsterna minskar antalet personer med skuld hos Kronofogden.