Soliditet vill modernisera kreditupplysning

Solna 2011-10-14

Soliditet vill modernisera kreditupplysning

Efter kritik från Datainspektionen om kopior på kreditupplysningar inleder Soliditet en dialog med myndigheten. Ambitionen är att hitta moderna rutiner som både känns trygga och smidiga för allmänheten och uppfyller lagens bokstav.

Datainspektionen skriver i ett pressmeddelande den 12 oktober 2011 att de anser att Soliditet och systerbolaget Dun & Bradstreet gör fel då de slutat skicka en kreditupplysningskopia på papper hem till den person som upplysningen avser. I stället för pappersutskick gör vi upplysningarna tillgängliga på webbplatsen Min Upplysning.

Anledningen är att vi tycker att Min Upplysning är en modernare, snabbare, billigare och dessutom mer miljövänlig lösning än att skicka ut papperskopior. Vi beklagar att Datainspektionen inte delar vår uppfattning och inleder därför en dialog med myndigheten. Vi vill tillsammans med Datainspektionen och andra företag i branschen finna rutiner som använder modern teknik, känns smidig och trygg för allmänheten och uppfyller lagens bokstav.

Soliditet hoppas även i framtiden kunna kommunicera med exempelvis e-post och SMS. Digitala kopior vid kreditupplysning tillhör framtiden.
I den utsträckning det skulle bli aktuellt med förändringar för användarna av våra tjänster kommer detta att meddelas.

Kontaktperson: Patrik Attemark Affärsområdeschef Credit Solutions Bisnode och VD Soliditet Tel. 0708-38 40 92 E-post: patrik.attemark@soliditet.se