Soliditets Betalningsindex: Fyra av tio företag betalar för sent

Sundbyberg 2011-05-13

Soliditets Betalningsindex: Fyra av tio företag betalar för sent

Trots den mycket starka konjunkturen fortsätter svenska företag och myndigheter att maska med betalningarna. I mars i år betalade fyra av tio företag eller myndigheter sina räkningar för sent.

Soliditets Betalningsindex visar att andelen "sena betalare" på riksnivå minskade med mer än 7 procent under det senaste året och uppgick till 36,2 procent i mars 2011. "Själva minskningen är mycket stor och speglar tydligt den starka konjunkturen, men med det sagt är det fortfarande uppseendeväckande många företag och myndigheter som inte betalar sina räkningar tid", säger Soliditets VD Krister Jörlén.
Sämst ställt med betalningsmoralen är det i branschen Information och Kommunikation där 44 procent, med andra ord nästan hälften, av alla företag inte betalade sina räkningar i tid.
Fortfarande utmärker sig också gruppen Myndigheter som dåliga betalare där över 40 procent drar över avtalad tid. "Generellt sett är svenska fordringsägare flata som accepterar att så många av kunderna inte betalar i tid", säger Krister Jörlén. Den största förbättringen jämfört med ett år tidigare märks inom branschen Fastighetsverksamhet där andelen sent betalande företag sjönk med nästan 14 procent till 31 procent i mars i år.
Att betalningsmoralen ändå förbättrats jämfört med för ett år sedan märks över hela riket. Det är bara i Jämtlands län som andelen sena betalningar stigit under det senaste året fram till i mars i år. Ökningen är dock liten och betalningsmoralen i länet är bättre än genomsnittet för riket. Den tydligaste förbättringen märks i Värmland där andelen sena betalare sjunkit med över 13 procent. Blekinge hade den högsta betalningsmoralen under de senaste tolv månaderna medan Gotland, Västmanland och Stockholm fortsätter att ligga i topp på listan över andelen sena betalare.

Kontaktperson: Krister Jörlén, VD för AAA Soliditet AB Tel: 070-1832772 E-post: Krister.jorlen@soliditet.se

Andelen sena betalare per bransch

Förändring av andel sena betalare per bransch, mars 2010 – mars 2011

Andelen dåliga betalare har sjunkit för samtliga branscher under det senaste året. Största minskningen står branschen Fastighetsverksamhet för på 13,7 procent. Högst andel sena betalare finns inom branschen Information och kommunikation med en andel på 43,9 procent i mars 2011. Transport och magasinering har högst andel företag som snabbt betalar sina räkningar, nästan 70 procent betalar snabbare än motsvarande genomsnitt.

Andelen sena betalare - Riket

Andel sena betalare i procent, december 2007 - mars 2011

Den genomsnittliga andelen sena betalare för hela riket var som lägst i augusti 2010 och låg då på 35,4 procent, vilket kan jämföras med toppnoteringen i november 2008 på 46,0 procent. Därefter har den ökat något under hösten och legat ganska stabilt runt 36 procent under innevarande års första kvartal.
En "sen betalare" är ett företag eller en organisation som betalar senare än genomsnittet i en jämförbar grupp. De betalar inte bara efter förfallodatum utan även senare än vad som är brukligt. Svenska företag och organisationer betalar vanligtvis 2– 3 dagar efter förfallodagen. Undersökningen bygger på Soliditets Betalningsindex, ett index som på företagsnivå är ett sätt att tidigt få en indikation på likvida problem eller betalningsovilja i ett företag. Risken för konkurs är i genomsnitt tre gånger så hög i företag som är sena betalare jämfört med de som betalar normalt eller tidigt. Betalningsindex omfattar uppskattningsvis cirka 80 procent av Sveriges kreditaktiva näringsliv (exkl. enskilda firmor)