Soliditets Betalningsindex: Gotländska företag sämst betala i tid

Sundbyberg 2011-05-13

Soliditets Betalningsindex: Gotländska företag sämst betala i tid

Gotländska företagare hör till de sämsta att betala sina räkningar i tid. Högst betalningsmoral hos företagen hittar man i Blekinge och i Norrlandslänen.

Det visar kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditets Betalningsindex som mäter hur stor andel av företag och myndigheter som inte betalar sina räkningar i tid. Sämst betalningsmoral hittar man bland gotländska företagare där andelen "sena betalare" uppgick till 40 procent i slutet av mars. Det är en liten minskning jämfört med ett år tidigare men klart högre än hur det såg ut i slutet av förra sommaren. "Andelen små företag och sådana som är beroende av turism är stor på Gotland. Det är ett tufft affärsklimat, framför allt under vinterhalvåret", säger Soliditets VD Krister Jörlén, Att betala räkningen efter förfallodagen tycks vara vanliga i storstadsregionerna. Västmanland, Stockholm och Västra Götaland ligger i topp på listan över sena betalare medan Norrlandslän som Västerbotten, Norrbotten och Gävleborg ligger i botten. Blekinge var det län som utmärkte sig med den lägsta andelen sent betalande företagare. I mars i år betalade sju av tio företagare i Blekinge sina räkningar i tid. Sett över riket som helhet är dock trenden positiv med förbättrad betalningsmoral. Jämtland är den enda region där andelen sena betalare inte sjönk men betalningsmoralen i länet är trots det bättre än genomsnittet för riket. Den tydligaste förbättringen märks i Värmland där andelen sena betalare sjunkit med över 13 procent. Även i Gävleborg och Blekinge märks en påtaglig minskning av andelen sena betalare.

Kontaktperson: Krister Jörlén, VD för AAA Soliditet AB Tel: 070-1832772 E-post: Krister.jorlen@soliditet.se

Andelen sena betalare per län

Förändring av andel sena betalare per län, mars 2010 – mars 2011

För riket som helhet och samtliga län, med undantag för Jämtland, har andelen sena betalare minskat. Andelen sena betalare har i genomsnitt minskat med mer än 7 procent under det senaste året och uppgick till 36,2 procent i mars 2011.
I Gotland, Västmanland och Stockholm betalade cirka 40 procent av företagen sina fakturor senare än andra bolag av jämförbar typ i mars 2011 och de hade den högsta andelen sena betalare bland länen. I Blekinge län var företagen däremot bäst på att betala sina räkningar i tid, cirka sju av tio företag betalade tidigare än genomsnittet.

Andelen sena betalare - Riket

Andel sena betalare i procent, december 2007 - mars 2011

Den genomsnittliga andelen sena betalare för hela riket var som lägst i augusti 2010 och låg då på 35,4 procent, vilket kan jämföras med toppnoteringen i november 2008 på 46,0 procent. Därefter har den ökat något under hösten och legat ganska stabilt runt 36 procent under innevarande års första kvartal.
En "sen betalare" är ett företag eller en organisation som betalar senare än genomsnittet i en jämförbar grupp. De betalar inte bara efter förfallodatum utan även senare än vad som är brukligt. Svenska företag och organisationer betalar vanligtvis 2– 3 dagar efter förfallodagen. Undersökningen bygger på Soliditets Betalningsindex, ett index som på företagsnivå är ett sätt att tidigt få en indikation på likvida problem eller betalningsovilja i ett företag. Risken för konkurs är i genomsnitt tre gånger så hög i företag som är sena betalare jämfört med de som betalar normalt eller tidigt. Betalningsindex omfattar uppskattningsvis cirka 80 procent av Sveriges kreditaktiva näringsliv (exkl. enskilda firmor)