Svenskarnas inkomster ökar snabbare – trots tuffare tider

Svenskarnas inkomst av tjänst steg med i genomsnitt 4,4 procent under inkomståret 2008. Det är en ökning med 0,4 procentenheter jämfört med 2007. Det framgår av kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditets granskning av 5,4 miljoner deklarationer.

Soliditets granskning ”Svenskarnas inkomster 2008”, som omfattar cirka 75 procent av årets deklarationer, visar att den svenska medianinkomsten uppgick till 254 250 kronor för personer upp till 65 år. För medelinkomsttagaren steg inkomsten med 4,4 procent från 2007. ”Trots den kraftigt försämrade konjunkturen under senare delen av 2008, blev helåret gynnsamt för svenska inkomsttagare. Ställer man den genomsnittliga inkomstökningen i relation till den låga inflationen och de sänkta skatterna så blev det ett riktigt bra år.” Det säger Jonas Åkerman, vice VD på Soliditet. ”Det är visserligen ett allmänt känt faktum att inkomster släpar efter den faktiska konjunkturen, så det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.” Soliditets granskning visar att kvinnorna hade en något bättre inkomstutveckling än männen. Medianinkomsten för kvinnor ökade med 4,5 procent jämfört med 4,4 procent för män. År 2007 var förhållandet det omvända. Medianinkomsten för kvinnor ökade med 3,6 procent 2007 och 4,5 procent för män. ”Den kraftiga inkomstökningen bland kvinnor förklaras delvis av att en större andel kvinnor än män arbetar kommunalt, en sektor som hade relativt låga löneökningar under 2007”, säger Jonas Åkerman. Samtidigt visar granskningen av inkomstdeklarationerna för 2008 att inkomstklyftan mellan kvinnor och män består. Medianinkomsten för kvinnor uppgick till 228 500 kronor jämfört med 289 200 kronor för män. Det motsvarar 79 procent av männens inkomst. Soliditet har även jämfört inkomstutvecklingen fördelat på län. Störst var ökningen i Stockholms län, 4,8 procent, och lägst i Blekinge län, 4,0 procent. Inkomsttagarna i Stockholm redovisar den högsta medianinkomsten, 275 900 kronor, och inkomsttagarna i Gotlands den lägsta, 232 400 kronor. I rapporten granskas även inkomstutvecklingen för olika åldersgrupper och inkomstklasser. Soliditets granskning avser inkomsttagare upp till och med 65 år. Deklarationer från näringsidkare ingår inte i granskningen, då dessa blir färdiga först senare i år. Rapporten ” Inkomstutveckling 2008” finns i sin helhet att läsa på: www.soliditet.se/pressrum