Svenskarnas skulder hos Kronofogden slår rekord

Svenskarnas samlade skulder hos Kronofogden var i juni 62,2 miljarder kronor, vilket är nytt rekord. Samtidigt fortsätter antalet skuldsatta att öka, framför allt bland kvinnor.

Det framgår av en ny rapport från kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet. ”Krisens effekter blir nu allt tydligare. Fler personer fastnar i skuldfällan och har svårt att betala. På ett år har svenskarnas skulder hos Kronofogden ökat med mer än 5,7 miljarder kronor eller 10 procent, säger Jonas Åkerman, vice VD på Soliditet. Den sammanlagda skulden hos Kronofogdemyndigheten uppgick i juni till 62,2 miljarder kronor. Det är det högsta beloppet som hittills har noterats. I juni 2008 uppgick skulden till 56,4 miljarder kronor och i mars i år 57,7 miljarder kronor. Drygt 361 000 personer var i juni registrerade för skuld hos Kronofogden. Det är 2,6 procent fler än samma månad förra året. Av Soliditets rapport framgår också att antalet skuldsatta ökar snabbare bland kvinnor än bland män. Ökningen för kvinnor är 3,2 procent jämfört med 2,3 procent för män. För den procentuellt största tillväxten svarar kvinnor som tjänar mer än 400 000 kronor. Här har antalet skuldsatta ökat med 42 procent på ett år. Bland män i samma inkomstklass är ökningen 24 procent. ”Den negativa trenden har förstärkts. Redan i våras noterade vi en kraftig tillväxt av antalet skuldsatta bland dem som tjänar mest”, säger Jonas Åkerman. Höginkomsttagare, som tagit stora lån under de goda åren får problem med betalningarna när konjunkturen försämras, arbetslösheten ökar och inkomsterna minskar. Ett tecken på detta är att allt fler bostadsinnehavare hamnar i Kronofogdens register. Antalet skuldsatta bland dem som äger en fastighet har ökat med 7,2 procent, jämfört med 2,3 procent bland dem som inte äger någon. ”Tyvärr tror jag inte att vi har sett slutet på denna utveckling. Vår bedömning är att väsentligt fler personer kommer att hamna hos Kronofogden och att den totala skulden kommer att öka ytterligare”, säger Jonas Åkerman.