BIT polisanmäler falskt pressmeddelande

Report this content

BIT polisanmäler falskt pressmeddelande BIT polisanmäler händelsen med det falska pressmeddelande som spreds via företagets distributionssystem på fredagen. BIT har genomfört en intern utredning och överlämnar nu ärendet till polis och åklagare. Fredagen den 12 januari identifierade sig någon som representant för Malmöföretaget SBBS och överlämnade ett pressmeddelande för distribution via BITs system. Pressmeddelandet visade sig senare vara falskt och sakna auktorisation från SBBS ledning. SBBS är inte ett aktiemarknadsnoterat bolag. BIT misstänker att någon medvetet har missbrukat SBBS auktorisation och vill att polis och åklagare utreder saken. Den interna utredningen visar att rutinerna har följts och att pressmeddelandets avsändare har kunnat identifiera sig som SBBS-användare av BITs system. I utredningen finns också information kring den telefon-, fax- och e-posttrafik, mellan avsändaren och BIT, som föregick distributionen av pressmeddelandet. BIT ser allvarligt på det inträffade och har även en dialog med OM Stockholmsbörsen och Finansinspektionen i ärendet. För ytterligare information kontakta: Caspar Settergren, verkställande direktör BIT, 0708-63 62 52 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00730/bit0002.pdf