FNB och BIT inleder samarbete

Report this content

FNB och BIT inleder samarbete Oy Finska Notisbyrån Ab och Oy BIT Börslistans Informationsstjänst Ab inleder ett samarbete för distribution av pressmeddelanden. Bägge parter erbjuder distribution av pressmeddelanden i Finland för företag och samfund. BIT kan fr.o.m. mars 2001 erbjuda sina kunder FNB:s informationsservice, dvs ett nätverk för nyhetsspridning som når de viktigaste medierna i Finland. FNB:s kunder kan även använda BIT:s internationella elektroniska distributionskanaler. Meddelanden i FNB:s informationsservice kan läsas på Internetadressen www.stt.fi och nyheter distribuerade via BIT finns på adressen www.bitonline.fi. Finska Notisbyrån är en nyhetsbyrå som ägs av landets ledande medier. FNB producerar nyheter, annan journalistisk service och informationsprodukter för medier, företag och statlig förvaltning. FNB:s nyhetsservice har flera prenumeranter: ca 100 tidningar, Finlands rundradio, 40 tv- och radiokanaler, 20 nätpublikationer och ca 100 företag eller samfund. Dessutom har FNB:s övriga informationsprodukter, såsom informationsservicen och kalendern, hundratals kunder. FNB:s omsättning år 2000 var 64,7 miljoner och resultatet var 5,8 miljoner. FNB har 143 anställda, varav 117 är journalister. BIT hör till Observer-konsernen som är börsnoterad på Stockholms börsen (O- listan). BIT har förutom i Helsingfors även kontor i Stockholm, Köpenhamn och London. 700 kunder i de nordiska länderna samt 1.200 kunder i Storbritannien använder sig av av BIT:s kommunikationslösningar. Till kunderna hör börsbolag, bolag på väg in på börsen, PR-byråer, kommunikationsbyråer, icke-noterade bolag, samfund och statliga institutioner. Gemensamt för dessa kunder är ett krävande kommunikationsbehov. För mer information: FNB Marknadsförings- och utvecklingschef Olli-Pekka Behm, tel. 09-6958 1226, 040-511 5150, olli-pekka.behm@stt.fi BIT Country Manager Tarja Kotkavuo, tel. 09-6824 5915, 050-516 1716, tarja.kotkavuo@bitonline.fi ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00580/bit0002.pdf