Bixia lanserar Aware Clock - Ny energivisualisering till hemmet

I samband med att elbolaget Bixia öppnar sin första butik i Linköping lanseras även den smarta energiklockan, Aware Clock, som på ett enkelt sätt läser av elanvändningen i hemmet och visualiserar våra elvanor. Energiklockan är skapad av Interactive Institute*.

– Flera studier visar att hushåll som använder energivisualisering faktiskt använder mindre el. Därför vill vi göra energiklockan Aware Clock tillgänglig för så många av våra kunder som möjligt. Aware Clock presenterar förbrukningen på ett helt nytt sätt, som är enkelt att ta till sig för hela familjen. Användningen av en Aware Clock kan leda till en energibesparing på mellan 10 och 20 procent, säger Joakim Borén, chef privatmarknad Bixia.

Teknik, konst och design

Energiklockan är skapad av Interactive Institute, ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar design och ny teknik i forsknings- och innovationsprojekt. Sedan 2010 vidareutvecklas energiklockan under produktnamnet Aware Clock av det svenska företaget Pike Solution.

– Sedan tidigare finns ett antal visualiseringsprodukter på marknaden som visar förbrukningen i siffror och diagramform. Bakom Aware Clock ligger flera års forskning kring vad som får användaren att få upp och behålla intresset kring sin elanvändning, berättar Joakim Borén.

Visualiserar vanor – skapar medvetenhet

Aware Clock får konsumenten att känna igen sitt normala elanvändningsmönster och utifrån det kan man enkelt se förändringar och vad som ger störst förbättring.

– Det gör att man blir mer medveten om vad som använder el i hemmet och när den konsumeras. Det är först när man blir medveten om sina vanor som man kan förändra dem, säger Joakim Borén.

Aware Clock får informationen trådlöst överförd från en sensor vid elmätaren. Via produktens WiFi-uppkoppling kan information också följas i appar för mobiltelefoner.

Fakta:

Enkel att installera och förstå
Formgiven för hemmiljö
Utrustad med WiFi och TFT-skärm

Finns att köpa på Bixias nyöppnade butik i Linköping och inom kort även via företagets hemsida och kundservice.
Lanseringspris: 1499 kronor
Ordinarie pris: 1999 kronor

*Interactive Institute
är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar design och ny teknik i forsknings- och innovationsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Interactive Institute har ca 50 anställda och bedriver verksamhet i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Umeå och Piteå med huvudkontor i Kista. Interactive Institute ingår i koncernen Swedish ICT.

Joakim Borén, chef privatmarknad Bixia AB, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia AB, 076-828 58 11

Bixia AB
är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 700 anläggningar.