Bixia lanserar exklusiv närproducerad el till företagskunder

Elbolaget Bixia, en av Nordens största inköpare av närproducerad förnybar, erbjuder nu förmedlingstjänsten – Bixia Nära Exklusiv – som innebär att företagskunder får sin el från en specifik produktionskälla. Det vill säga direkt från det kraftverk som kunden själv har valt och på så sätt visa på sitt klimatansvar.

Bixia Nära Exklusiv innebär att elkunden kopplas samman med en kraftproducent beroende på vilket energibehov, geografiskt läge eller andra önskemål som finns. Tjänsten erbjuds i första hand till lite större företagskunder.

– Vi har märkt en allt större efterfrågan från kunder som jobbar konsekvent med sina miljövärden, att även köpa sin el direkt från en lokal kraftproducent. Ofta är det handlare, hotell och fastighetsbolag men även från tillverkningsindustrin, säger Stefan Braun, vd Bixia Energy Management och tillförordnad vd på Bixia.

Unik el som gynnar alla
Bixia är länken mellan elkunden och producenten och löser den administrativa hanteringen. Elkunden får ett trovärdigt miljövärde i sitt eget varumärkesarbete och kraftproducenten ökar sina affärsmöjligheter.

– Det är glädjande att vi nu genom att erbjuda el från en unik och specifik produktionskälla, också stöttar kraftproducenterna så att även de ges ökade affärsmöjligheter. Bixia Nära Exklusiv är ett enkelt sätt för alla i kedjan, att visa på sitt engagemang för ett bättre klimat. Det är tillsammans ger vi den kraft som förändrar världen i rätt riktning, säger Stefan Braun.

Stefan Braun, tf vd Bixia
stefan.braun@bixia.se

Jenny Johnson, Chef varumärke och kommunikation
jenny.johnson@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1200 anläggningar.