Bixia Miljöfond delar ut 250 000 kr till lokala elproducenter

Bixia Miljöfond delar ut 250 000 kr till lokala elproducenter

På torsdagskvällen den 2 december offentliggjordes höstens mottagare av medel från Bixia Miljöfond, som stöttar privatpersoner, företagare och ko- operativ som producerar el från sol, vind, småskalig vattenkraft eller bio- massa eller på annat sätt verkar proaktivt för småskalig och förnybar energi. Nio projekt fick dela på 257 800 kronor för utveckling inom förnybar energiproduktion i Sverige.

Lindbacka Bruk AB är ett av de nio projekten som fått bidrag. Lindbacka utvecklar och förvaltar kulturhistoriskt intressanta fastigheter och på Lindbacka är vattenproduktionen central för hela verksamheten

- Det här är en fantastisk uppmuntran och gör det nu möjligt för oss att gå vidare. Ansökningsprocessen och kontakterna med miljödomstolen är mycket resurskrävande för oss som arbetar ideellt med projektet. säger Torbjörn Ollas, delägare och vd på Lindbacka bruk, beläget vid Svartån, två kilometer från Örebro.

Bland de övriga som fått bidrag är projekt som planerar och projekterar vindkraft samt ett bidrag till Björn Forsberg för hans reportageresa om "nya Energisverige" och ett bidrag till Andreas Molins Passivhusprojekt.

- Tanken med vår miljöfond är att hjälpa elproducenter i ett tidigt skede. Att starta vat- tenkraftsproduktion eller sätta upp ett vindkraftverk innebär stora investeringar och är långsiktiga projekt. Med miljöfonden kan vi både bidra ekonomiskt och visa att vi tror på projekten. På så vis hjälper vi personer att våga ta steget och satsa på småskalig elproduktion, säger Arne Andersson, styrgruppsordförande Bixia Miljöfond.

Bixia Miljöfond etablerades 2008 och stöttar småskaliga producenter, det vill säga pri- vatpersoner, företagare och kooperativ som producerar el från sol, vind, småskalig vat- tenkraft eller biomassa. Varje månad avsätter Bixia 45 öre per privatkund till miljöfonden som sammanlagt delar ut cirka 1 miljon kronor per år. Syftet med miljöfonden är att bidra till utbyggnaden av förnybar elproduktion i Sverige.

- Vi vill att alla ska kunna välja el från förnybara energikällor, men idag räcker den inte. För att nå dit krävs en utbyggnad av produktionen av förnybar el. Det behövs helt enkelt fler producenter. Vår miljöfond är ett sätt för oss att aktivt arbeta med den utvecklingen, säger Arne Andersson.

Bilder från ceremonin kommer att bli tillgängliga senare idag på Bixias pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bixia

För mer information kontakta gärna: Arne Andersson, styrgruppsordförande Bixia Miljöfond, 070-270 91 24 Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11 Torbjörn Ollas, vd Lindbacka Bruk, 0735-125 735

Om Bixia Bixia är ett fristående elhandelsbolag med åtta delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft. Koncernen har totalt 17 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm. Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 4,5 miljar- der SEK