Bixia Miljöfond delar ut 830 000 kronor för förnybar el

Framatagandet av en prototyp för en specialtillverkad värmeväxlare i Molkom, en förstudie för storskaliga solceller i Flyinge och en rockfestival för klimatet i Varberg är några av Bixia Miljöfondstagare våren 2012.

I vårens utdelning ur Bixia Miljöfond är det 13 projekt som delar på 830 000 kronor. Det är ett flertal vattenkraftsprojekt som beviljats medel ur Bixia Miljöfond, men också projekt inom solel, vindkraft, värmeverks-el och det i sammanhanget lite udda - en rockfest för klimatet.

- Vi på Bixia vill både bidra till mer produktion av förnybar el och samtidigt utbilda allmänheten i att vi tillsammans kan göra en viktig klimatinsats. Bixia Miljöfond är ett viktig del i det arbetet, säger Kim Blomster, samordnare för Bixia Miljöfond.

Rockfest för det hållbara samhället
Rockfesten - Rock för klimatet i Varberg har tilldelats 50 000 kronor.

- Det här är ett oerhört fint stöd för oss och skapar förutsättningar att genomföra festivalen. Syftet är att nå ut med budskap och information om ett hållbart samhälle till människor i alla åldrar och därför har vi valt generationsöverskridande musik, berättar Anders Axelsson, som har en mångårig bakgrund som miljö- och energirådgivare.

- Kunskapsspridning och nätverkande om förnybar energi är en viktig drivkraft för oss på Bixia, berättar Kim

Storskalig solel genom ideell bygdeförening
Intresset för solenergi ökar stadigt. Flyinge Utveckling i Skåne beviljades 90 000 kronor för att ta fram en förstudie för storskaliga solceller som energikälla i Flyingebygden.

- Föreningen arbetar med samverkan mellan Flyingebygden och det lokala näringslivet för att hitta nya gemensamma ”gröna lösningar” och erbjuder testanläggningar av olika slag. Vi vill lyfta fram nya tankegångar för såväl ökad samverkan som minskad klimatbelastning, berättar Gunnar Petersson, Flyinge Utveckling.

Flyingebygden är en av Sveriges cirka 4500 bygdeföreningar som organiseras genom Hela Sverige ska leva.

- Med hjälp av stödet från Bixia Miljöfond kan förstudien dessutom inspirera andra bygder i landet till ökad lokal samverkan och utveckling för förnybar energiproduktion, berättar Gunnar.

El av kraftvärme
Roger Reinestrand i Molkom tilldelades 85 000 kronor för sitt arbete med utvecklingen av en prototyp av en specialtillverkad värmeväxlare. Lösning kan generera el från spillvärmen vid värmeproduktionen för att kunna producera kraftverkets eget elbehov och även kunna skicka ut ett överskott på elnätet.

- Projektet har stor potential såväl här hemma i Sverige som internationellt. Det finns ingen motsvarighet ännu till den här lösningen, berättar Roger Reinestrand.

Bara i Sverige bedöms 85 värmeverk kunna kompletteras för elproduktion och 550 nybyggda värmeverk kan komma att utrustas med tekniken från starten.

Kim Blomster, samordnare, Bixia Miljöfond, 070-223 25 46
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11
Anders Axelsson, Rockfesten – Rock för klimatet, 070-673 30 22
Gunnar Petersson, Flyinge Utveckling, 046-522 20
Roger Reinestrand, projektansvarig kraftvärmeproduktion, 073-340 40 40

Bixia AB
är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi
Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.
Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 700 anläggningar.

• Bixia Miljöfond Syftet med Bixia Miljöfond är att bidra till en hållbar samhällsutveckling och stödja konkreta åtgärder som ser till att vi får mer närproducerad och förnybar el i Norden.
  • Varje månad går 45 öre av Bixias privatkunders fasta årsavgift till Bixia Miljöfond. Sammanlagt handlar det om cirka en miljon kronor om året. Pengarna i fonden går till insatser som gynnar utvecklingen av elproduktion från förnybar el från exempelvis sol, vind, vatten och biomassa. På så vis är alla Bixias privatkunder med och bidrar till mer förnybar energi utan extra kostnad.
  • Bixia delar ut pengar ur fonden till bland annat projekteringskostnader vid utbyggnad av förnybar energi- och bränsleproduktion, energieffektivisering, utveckling och utbildning inom miljövänlig teknik samt ungdomsverksamhet inom ovanstående områden.
  • Varje år är det två ansökningsperioder som går ut den siste mars och den siste september, och för varje period finns det cirka 500 000 kr att fördela till stöd för olika projekt.
  • Alla privatpersoner, företag, organisationer och föreningar som vill bygga nytt eller utveckla befintliga kraftverk som producerar förnybar el, kan ansöka om medel från fonden. Bixia Miljöfond stöder inte rena investeringskostnader, till exempel ansökningar om stöd för att betala ett vindkraftverk.