• Bixia/

Bixia Miljöfond delar ut över 500 000 kr för mer förnybar el: Bygdegård ska värmas med lagrad solenergi

Norrby bygdegårdsförening planerar att lagra solenergi för att kunna värma upp bygdegården under eldningssäsongen. Till det har de beviljats 70 000 kronor i stöd från Bixias miljöfond.

– Solenergi är väldigt hett just nu, säger Kim Blomster, Bixia Miljöfond.

Bixia Miljöfond delade idag ut över en halv miljon till olika satsningar på lokal och förnybar energi. Pengarna delades ut i samband med invigningen av Topperyds vindpark utanför Nässjö. Tolv projekt har beviljats sammanlagt 539 0000 kronor.

- Vi på Bixia vill bidra till mer förnybar el, inte bara sälja den som redan finns och genom vår miljöfond bidrar vi till att bygga ut den närproducerade elen, säger Kim Blomster.

Norrby bygdegård är i behov av en omfattande renovering. Föreningen fick föra året tillbaka den 600 kvadratmeter stora gården efter 50 år i kommunens regi. Nu är oljeförbrukningen över 15 kubikmeter per år.

– Vår vision är att skapa en klimat- energi- och kretsloppsanpassad bygdegård. Vi vill visa vad som är möjligt för att nå nollenergi över året för värme och varmvatten, skriver föreningen i ansökan till Bixia.

Av de projekt som beviljats anslag från Bixia Miljöfond denna gång gäller nio vattenkraftverk, ett vindkraft och två solenergi.

– Vi har märkt att solenergin har blivit mer intressant den senaste tiden. Intresset för vattenkraft och vindkraft ligger på en jämn och hög nivå, säger Kim Blomster.

Vid utdelningen av medel deltog också Jörgen Palm och Roy Palm från Södrekvarn fastighets AB, som beviljats 40 000 kronor för att kunna återstarta elproduktionen vid Södrekvarn i Ingelstad några mil söder om Växjö. Efter renovering ska den gamla kvarnen kunna producera 541 140 kilowattimmar el.

Nicole Carpman, meteorologistudent från Uppsala universitet, fick ta emot 40 000 kronor för att analysera vindmätningar över ett hustak i centrala Uppsala och över en skog utanför Uppsala.

– Detta arbete kan få betydelse för kravställning och dimensionering av vindkraftverk för speciella miljöer med besvärliga turbulensförhållanden, skriver hon i sin ansökan.

Bixias Miljöfond gör två utdelningar per år och kommer att bevilja anslag till projekt som rör lokal förnybar el under hösten 2011

Kim Blomster, samordnare, Bixia Miljöfond, 070-223 25 46
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11
Kurt Hansson, ordförande Norrby bygdegårdsförening, 0224-230 35

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el från ca 600 anläggningar i Norden, under 2010 ökade antalet inköp från närproducerande producenter med 40 procent.

Gå gärna in på www.bixia.se där du bland annat kan läsa mer om och Bixia Miljöfond, vindkraftsaktier mm.