Bixia spår fortsatt låga elpriser

Höga vattennivåer, en sjunkande utveckling för bränslepriserna till följd av finansoron samt en stabil svensk krona gör att spotpriset håller sig alltjämt lågt. Söndagen den 2 oktober hade ett dygnsnittpris på 5 öre/kWh, vilket är det lägsta den 25 juli år 2000.

Elmarknadsläget just nu
De internationella bränslepriserna har stor påverkan på våra svenska elpriser. De påverkas i sin tur i mycket hög grad av vad som händer på de finansiella marknaderna. Det råder för närvarande en oro på finansmarknaderna även på lite längre sikt vilket håller nere elpriserna.

När det gäller spotpriserna, som ligger till grund för det rörliga elpriset, sjönk det ytterligare under förra veckan. Söndagen den 2 oktober hade vi det lägsta priset sedan juli år 2000 på 5 öre/kWh.

Det är fortsatt stor press på vattenkraftproducenterna, speciellt i södra Norge och delar av Sverige. Så snart det kommer nederbörd över normalt tvingas de att köra vattenkraften för fullt eftersom magasinen är välfyllda. Dessutom har vi just nu mycket vindkraft i det svenska elsystemet.

Elbörsens terminskurvor, det vill säga den marknaden som ligger till grund för de fasta elpriserna, hade under förra veckan flera toppar i sin prisutveckling eftersom man då spådde torrare väder. Men från och med i fredags sjönk priserna relativt kraftigt. Det beror främst på god hydrologisk balans, de låga spotpriserna och fallande råvarupriser på framförallt kol och utsläppsrätter. Kärnkraften är också en viktig parameter, om de kommer att producera som planerat kommer även det att bidra till att hålla nere elpriserna.

Bixia rekommenderar
- Vi tror att priserna kommer att gå ner ytterligare till följd av oron på finansmarknaden. Trots att det kan vara lockande att binda sitt elpris på lång sikt är våra rekommendationer därför att antingen binda sitt elpris över vintern, om man i förväg vill veta sina kostnader, eller välja rörligt elpris eftersom det aktuella elmarknadsläget även på lite längre sikt talar för det, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia Rapport publiceras regelbundet av Bixia och innehåller information och analyser kring det aktuella elpriset i Sverige. Informationen som ligger till grund för analysen kan ändras snabbt och göra dem inaktuella.

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar. www.bixia.se.