• Bixia/

Bixia spår högre elpriser till följd av Tysklands beslut att avveckla all kärnkraft

Natten till måndagen den 30 maj uttalade sig Tysklands miljöminister om att regeringskoalitionen hade enats om en tidtabell för att fasa ut all kärnkraft. Till år 2022 ska all kärnkraft i Tyskland vara avvecklad.

Det var under ett möte med ledarna för Angela Merkels regeringskoalition som beslutet togs om att alla tyska kärnkraftverk ska vara avvecklade till 2022. Miljöminister Norbert Röttgen uttalade efter mötet att de reaktorer som stängdes direkt efter kärnkraftkatastrofen i Japan i mars inte kommer att återstartas, uppges i ett nyhetsbrev från SEB.

Bixia Energy Managment spår högre priser på el-terminerna
Sedan tidigare har marknaden trott att några av de reaktorer som stängdes i mars månad inte skulle återstartas.

- Nu vet vi att ingen av dessa sju kommer att tas i drift, säger Magnus Reitersjö, som är chef för den finansiella handeln på Bixia Energy Management.

Totalt handlar det om 17 reaktorer och cirka en fjärdedel av den tyska energiproduktionen. Förväntningarna från marknaden om hur planerna för att hantera bortfallet stärks.

- Beskedet innebär med största sannolikhet högre el-terminspriser för resten av 2011 samt 2012. Beslutet att all kärnkraft ska vara borta till år 2022 borde även det påverka prisbilden på el-termierna för 2013 – 2016 något uppåt.

- Samtidigt ökar incitamenten för de alternativa produktionsslagen, avslutar Magnus Reitersjö.

Kontaktuppgifter
Magnus Reitersjö, chef finansiell handel, Bixia Energy Management 0705- 71 93 29
Anna Fjellner, pressansvarig 076-828 58 11

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el från ca 600 anläggningar i Norden, under 2010 ökade antalet inköp från närproducerande producenter med 40 procent.

Gå gärna in på www.bixia.se där du bland annat kan läsa mer om och Bixia Miljöfond, vindkraftsaktier mm.