Bixias höstprognos: Fortsatt låga elpriser

Elpriset i september väntas hamna på 25 öre/kWh, och även oktober ser ut att bli billig. Ett nytt EU-direktiv väntas dock ge elpriserna norrut en skjuts uppåt. Det visar elbolaget Bixias prognos för hösten 2024.

En svensk sommar utan extrema temperaturer och något mer nederbörd än normalt, kombinerat med en relativt lugn omvärld resulterade i att det genomsnittliga elpriset under juli och augusti landade på 22 öre/kWh. Det är mer än 40 procent lägre än 2023 års redan låga snitt på 41 öre/kWh för motsvarande period. Och de låga priserna ser ut att fortsätta även in på hösten.

- September och oktober blir sannolikt väldigt billiga. Vattenmagasinen är redan innan höstens regn välfyllda för årstiden och höstvindarna kommer innebära ökad vindkraftsproduktion. Samtidigt tar vi del av den kraftigt utbyggda solkraften i Europa ett tag till. Den pågående lågkonjunkturen med dämpad industriproduktion bidrar också till att hålla priserna nere, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.

Så väntas elpriset bli september och oktober 2024 (föregående års utfall inom parentes)

September Oktober
Systempris 25 öre/kWh (16 öre, förra årets pris) 30 öre/kWh (31 öre, förra årets pris)
SE1 15 öre/kWh (11 öre) 15 öre/kWh (18 öre)
SE2 15 öre/kWh (11 öre) 15 öre/kWh (18 öre)
SE3 18 öre/kWh (24 öre) 23 öre/kWh (33 öre)
SE4 35 öre/kWh (51 öre) 38 öre/kWh (36 öre)

EU-direktiv ger jämnare elpriser i landet
Den första oktober träder ett nytt EU-direktiv i kraft som gör det möjligt att tillhandahålla mer effekt i elnätet. Det är positivt för elproducenterna som kan exportera mer el, men för konsumenterna, speciellt i norra Sverige, kan den ökade exporten innebära en höjning av elpriset.

- När Sverige exporterar mer av sin billiga el kommer norra Sverige, alltså SE1 till SE3, bli av med mer el till elområde 4 i södra Sverige. Exakt hur det kommer att påverka elpriserna går inte att säga men min tro är att det kommer att resultera i att skillnaden i elpris mellan Sveriges olika elområden minskar något, säger Johan Sigvardsson.

Presskontakt Bixia, vid frågor om elpriser och elmarknad dagtid,  0723-80 40 40

Presskontakt Bixia, 013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 5,9 mdkr under år 2023.
Läs mer på www.bixia.se