Bixias kunder blir allt nöjdare

Elhandelsbolaget Bixias kundnöjdhet fortsätter att öka, enligt Svensk Kvalitetsindex (SKI) undersökning som presenterades tidigare i veckan. Under det senaste året har kundnöjdheten för Bixias privatkunder ökat med 4,5 enheter och ligger idag på 70,1 vilket är en bra bit över branschgenomsnittet (67,8).

– De senaste årens utveckling pekar i en mycket positiv riktning. På fem år har vi ökat från ett index på 63 till dagens 70,1. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker även om vi självklart kan bli ännu bättre, säger Jenny Johnson, varumärkes- och marknadschef på Bixia.

Närhet – ett ledord
Bixia är ett fristående bolag som ägs av tio kommunala energibolag. Sammanlagt har företaget 16 lokala kontor på olika orter i landet.

– Närhet är ett ledord för oss på Bixia. Med våra många lokala kontor är vi nära våra kunder. Dessutom har vi som första elbolag öppnat egna butiker för att kunna möta våra kunder och ge bättre service. Jag är övertygad om att vår lokala närvaro är en viktig orsak till den ökade kundnöjdheten, säger Jenny Johnson.

Lokalproducerad el
Historiskt har man sagt att el är en lågintresseprodukt men Bixia märker att den inställningen börjar förändras. Allt fler kunder verkar bry sig om var den el de köper kommer ifrån.

SKI:s undersökning visar också att vi uppfattas som ansvarsfulla inom miljöfrågor. Idag kommer mer än en tredjedel av den el vi säljer från lokala producenter av förnybar el. Många av dessa elproducenter är lantbrukare som har ett eget vind- eller vattenkraftverk eller en solanläggning, säger Jenny Johnson.

Anna Fjellner, pressansvarig Bixia AB
E-post: anna.fjellner@bixia.se

Jenny Johnson, varumärkes- och marknadschef Bixia AB
Telefon: 013-20 83 09, 070-676 83 09
E-post: jenny.johnson@bixia.se

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 16 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Sjöbo, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.
Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 750 anläggningar.