• Bixia/

Den milda vintern gav stabila elpriser – våren ser ut att gå i samma tecken

Återigen har vi en mild vinter bakom oss, nästan tre grader över den normala temperaturen. Det milda vädret har bidragit till att elpriserna varit ganska låga, med ett nordiskt elpris på i snitt cirka 31 öre per kWh. Men inte lika låga som förra vintern då elpriset var knappt 22 öre per kWh.

– Vi inledde vintern med ett stort underskott i vattenmagasinen efter en torr sommar och höst. Då vattenkraften är Nordens största produktionskälla har tillgången på vatten i magasinen en stor inverkan på elpriset. Det kom dock en hel del nederbörd i december vilket stärkte upp den hydrologiska balansen till minus 10 TWh, säger Matina Rosenberg, analytiker och meteorolog på Bixia.

En viktig orsak till att elpriserna varit låga trots underskott på vatten är att vädret varit milt och att kärnkraften varit mycket stabil.

– Kärnkraftstillgängligheten ligger just nu på 100 procent och gjort det sedan mitten av december. Det är den bästa tillgängligheten på 12 år, säger Matina Rosenberg.

Även om 2016 som helhet inte var ett speciellt vindrikt år så blåste det ikapp under december. Under julveckan sattes nytt rekord då vindkraften snurrade in 1,26 TWh.

– Vi inleder våren med ett underskott i vatten- och snömagasinen. Endast nederbörd över det normala kan förbättra den. Vi räknar med att kärnkraften kommer vara fortsatt stabil. Vår bedömning är att det genomsnittliga elpriset de kommande tre månaderna hamnar på cirka 28 - 29 öre per kWh, säger Matina Rosenberg.

Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker Bixia, 073-443 93 28
Jenny Johnson, pressansvarig Bixia,  070-676 83 09

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1200 anläggningar.