Driftstopp pressar upp stabila elpriser

Bixia Rapport, vecka 8: Atlantiska lågtryck bidrar med fortsatt övervägande milt väder och en del nederbörd under kommande period. Eftersom vattenmagasinen är välfyllda uppväger det övriga orosmoln som brukar påverka elpriserna, men nu oroar oljeläckaget i kärnkraftverket i Oskarshamn, med driftstopp som följd.

Elmarknadsläget just nu
Efter två veckor med förhållandevis höga spotpriser sjönk nivån kraftigt under förra veckan och ligger nu på ett snitt på drygt 40 öre/kWh. Det beror främst på mildare väder med lägre elanvändning som följd samt högre vindkraftsproduktion.

Även på terminsmarknaden som ligger till grund för de fasta elpriserna, har det varit fallande priser och det främst på de så kallade korta terminerna den senaste veckan.

Kärnkraften har hittills haft en någorlunda hög och jämn produktionskapacitet på över 85 procent. Bränslepriserna har stigit den senaste veckan. Oljan har stigit på grund av det spända läget i Hormuzsundet. Likaledes har kolpriserna stigit något, men då till följd av att det finns förhoppningar om att det värsta vad gäller skuldkrisen i Europa är förbi.

- Trots oroliga omvärldsfaktorer har vi förhållandevis stabila elpriser här hemma. Det är mycket tack vare att vi har så välfyllda vattenmagasin och att vintern varit mild, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Oljeläckage oroar
Oskarshamn 2 stoppades under torsdagen. Driftsstörningen orsakades av ett oljeläckage och det är i skrivande stund oklart hur lång tid saneringen beräknas ta. Under torsdagen steg både de korta och längre terminerna tillföljd av nyheten om Oskarshamn 2.

- Det är alltid en stor påverkansfaktor på elpriset när någon reaktor tas ur drift. Förhoppningsvis kommer det fortsatt milda vädret hålla nere efterfrågan och dämpa effekten av den minskade kärnkraftsproduktionen, säger Joakim Borén.

Läge binda elpriset i sommar
- Mycket talar för en hyfsad produktionskapacitet totalt sett framöver. Vi går nu mot våren och våra längre prognoser siar om att vi kan vänta riktigt hyfsade priser i sommar. Det kan därför vara klokt att behålla sitt rörliga elpris åtminstone till sommaren, för att eventuellt teckna ett lite längre fastprisavtal då, avslutar Joakim Borén.

Fakta om elområdesindelningen:
www.svenskenergi.se

www.svk.se

www.bixia.se

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia Rapport publiceras regelbundet av Bixia och innehåller information och analyser kring det aktuella elpriset i Sverige. Informationen som ligger till grund för analysen kan ändras snabbt och göra dem inaktuella.

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm. Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar. www.bixia.se.