El i butik – en lysande affär

Sedan 2012 har man kunnat köpa el över disk i fysiska butiker. Det är elbolaget Bixia som för två år sedan etablerade sig i detaljhandeln. Idag har elbolaget sex butiker runt om i landet och försäljningsutvecklingen har gått över förväntan.

– I en allt mer digitaliserad värld valde vi att gå mot strömmen, vilket visade sig vara en väl vald strategisk satsning då undersökningar visar att fysiska butiker är viktigare än någonsin när man vill manifestera sitt varumärke, trots digitaliseringen, säger Magnus Ravander privatmarknadschef på Bixia.

Butikskonceptet sjösattes under 2012 och idag finns Bixias butiker i Linköping, Malmö, Trollhättan, Uddevalla, Växjö och Örebro.

Elmarknad i förändring
Enligt Bixia håller elmarknaden på att förändras där fler företag och privatpersoner vill ta eget klimatansvar. En del väljer att bli egna producenter, andra väljer att köpa närproducerad el samtidigt som de allra flesta gör aktiva val för att minska sin elförbrukning.

– Det här är en trend som vi på Bixia välkomnar och uppmuntrar. Det är också en av anledningarna till vår butikssatsning. I butiken kan vi möta kunderna öga mot öga och hjälpa dem att göra de rätta valen. Dessutom har vi många energibesparande produkter att erbjuda, säger Magnus Ravander.

Butiksetableringarna kan ses som ett paradigmskifte i elbranschen. Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet. Bixia har sedan länge haft som strategi att vara nära kunderna med många små lokala kontor.

Butikerna är en viktig strategisk satsning som gör att vi kommer närmare våra kunder och kan ge en bättre service. Det gör också att vi står väl rustade inför det nya regelverket –nordisk slutkundsmarknad – som innebär att alla nordiska kunder kommer att kunna handla el över nationsgränserna, förklarar Magnus Ravander.

Magnus Ravander, privatmarknadschef, Bixia, 072-521 46 18
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia AB, 076-828 58 11

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1000 anläggningar. Tillsammans är vi en kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se