• Bixia/

Elbolag fortsätter att hissa bönder – huvudsponsor till Bonde söker fru

Elbolaget Bixia har under lång tid köpt in el direkt från lokala elproducenter. Ofta är det bönder med ett vindkraftverk eller solcellsanläggning som säljer sin överskottsel via Bixia. För att kunderna ska få en relation till produkten el har Bixia lyft fram bönderna i sin marknadsföring. Nu tar man det ett steg till genom att gå in som huvudsponsor till det populära tv-programmet Bonde söker fru.

I dag har Bixia avtal med flera tusen närproducenter som säljer sin överskottsel genom Bixia. För att skapa en relation till produkten el har Bixia valt att lyfta fram sina producenter i sin kommunikation, under konceptet ”sunt bondförnuft”.

– Våra producenter är klimathjältar och hjärtat i hela vår verksamhet. Vi vill visa våra kunder att det är riktiga människor som genom att investera i ett vindkraftverk, vattenkraftverk eller solpaneler bidrar till att vi får in mer förnybar el i vårt system. Varje kilowattimme som produceras lokalt från sol, vind och vatten gör skillnad för klimatet, säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.

Lyckad storytellingkampanj

I början på året drog Bixia igång en rikstäckande kampanj på temat ”Bixia besöker bonde”. Syftet var att visa elkunderna varifrån den närproducerade elen kommer och att få ännu fler bönder att sälja sin el genom elbolaget. Efter tre veckor hade kampanjen nått 1,75 miljoner video-visningar.

– Vi är mycket nöjda med kampanjen som baseras på porträtt av våra elbönder. Resultat vi fick visar att storytelling-formatet fungerar även utan kändisar. Som sponsor till Bonde söker fru fortsätter vi på samma tema, där tittarna får lära känna bönderna. Vi får väl se om några av årets bönder även är elproducenter, säger Peter Janefjord.

El har historiskt sätt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Det är något vi vill förändra. Så länge fossila bränslen förstör vår miljö räknas varje solstråle, varje vindpust och varje vattendroppe. Vi börjar också märka att de medvetna konsumenterna, som ofta är de som exempelvis väljer ekologisk och närproducerad mat, nu också börjar titta på om de kan stå för sitt elval, säger Peter Janefjord.

Störst ökning i Brandindex

Under förra året har Bixia fått flera kvitton på att kommunikationen med kunderna fungerar. Dels visade Yougovs Brandindex, som mäter i vilken grad kunderna rekommenderar varumärket till sina vänner, att Bixia var det varumärke som ökat mest det senaste året. Dels ökade Bixia sin kundnöjdhet bland privatpersoner dubbelt så mycket som branschen i snitt i den senaste SKI-undersökningen.

– Nu behöver vi öka vår kännedom utanför våra hemmamarknader och det är en av anledningarna till att vi valt att gå in som huvudsponsor till Bonde söker fru, säger Peter Janefjord.

Peter Janefjord, marknadschef Bixia
E-post: peter.janefjord@bixia.se

Marie Lorentzon, pressansvarig Bixia, 013-20 92 63

Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är det elhandelsbolag som köper in störst andel småskaligt producerad el i Norden. Företaget omsätter cirka 2,3 mdr kronor och har 90 medarbetare.Tillsammans är vi den kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se