Elbolaget Bixia erbjuder flexibelt vinterpris

De senaste vintrarna har varit långvarigt kalla med höga elpriser som följd. Orsaken är kombinationen av ovanligt kallt och torrt väder, bristande kapacitet i kärnkraften samt kraftigt underskott i vattenmagasinen. Nu erbjuder elbolaget Bixia vinterpris.

Välfyllda vattenmagasin och rekordlåga spotprisnivåer till trots, nu märker elbolaget Bixia redan av att många konsumenter är oroliga för sina elkostnader inför vintern. Frågorna om vilken typ av avtal som är mest fördelaktigt har ökat markant den senaste tiden.

Vill du veta vad elen kostar i vinter?
Precis som bolåneräntan kan elmarknaden periodvis svänga kraftigt. Vilken typ av elavtal man föredrar handlar främst om vad som passar den egna hushållsekonomin.

- För de kunder som har rörligt elpris och känner sig osäkra inför vintern rekommenderar vi att man går över i ett tillfälligt fast pris över vintern. Bixias vinterpris är ett flexibelt sätt att veta vad man får för elkostnader under vinterhalvåret. Man väljer själv för hur lång tid på mellan fyra till sex månader under perioden oktober till mars som man önskar fast pris, berättar Joakim Borén, chef för Bixias privatmarknad.

Betydligt bättre läge inför vintern än de två tidigare
Ett mycket regnigt väder sedan i somras har gjort att vi i nuläget har överskott av vatten och ett betydligt bättre vattenläge nu jämfört med förra året vid motsvarande tid. Detta minskar risken för höga priser i vinter.

- Det starka vattenläget kan dock snabbt försämras, framförallt om det blir en längre period med riktigt kallt väder i kombination med låg tillgänglighet i kärnkraftsproduktionen. Kärnkraften i Norden ligger nu på ca 50 % och ska vara helt tillbaka i mitten/slutet av november.

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia , 013-20 90 44
Matina Rosenberg, meteorolog, Bixia Energy Management, 073-443 93 28
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar. www.bixia.se.

Bixia Energy Management, är ett helägt dotterbolag till energiföretaget Bixia. Bixia Energy Management har finansinspektionens tillstånd att bedriva värdepappershandel och sköter all inköp av elkraft åt Bixiakoncernen samt förvaltar och sköter elinköp direkt åt vissa kunder och andra elhandlare. Bolaget, som hanterar ca 8 TWh fysisk kraft per år, har sitt kontor i Växjö. Här arbetar meteorologer, ekonomer, nationalekonomer, matematiker, statistiker och ingenjörer med analyser och riskbedömningar för att göra träffsäkra inköp. Enligt Svenska Kraftnäts kontinuerliga mätningar är Bixia Energy Management är ett av de elhandelsföretag som lyckats bäst i sina förbrukningsprognoser de senaste åren.