Elens dag - firas med försäljningsrekord av närproducerad el

Idag är de elens dag. En dag som är väl värd att fira för oss som bor på nordliga breddgrader. Under vintertid skulle vi ha svårt att klara oss i kylan och mörkret utan el. El har historiskt varit en lågintresseprodukt som de flesta inte reflekterar över. Men nu verkar det ha vänt enligt elbolaget Bixia lyckats öka försäljningen av närproducerad el från sol- vind och vatten med hal 300 procent under det gångna året.

– Likväl som vi ska vara kräsna när det gäller vad vi äter och dricker tycker vi på Bixia att vi ska vara lika kräsna när det gäller elen vi använder. Helst av allt ska elen både komma från förnybara källor som sol, vind och vatten och vara närproducerad. Det är en fantastisk utveckling vi ser just nu och vi är mycket glada över att så många av våra kunder gör ett aktivt val som förändrar världen i rätt riktning, säger Jenny Johnson, marknadschef på Bixia.

Många vill ha förnybart
Många vill ha och väljer redan idag förnybar el utan att känna till att den förnybara elen inte räcker till alla. Idag är drygt hälften av den el vi använder förnybar.

– I Sverige har vi goda förutsättningar att bygga ut den förnybara elen samtidigt som det finns ett stort intresse för att producera småskalig el från sol, vind och vatten.  Genom att välja närproducerad el från oss på Bixia vet man som konsument varifrån elen kommer samtidigt som man är med och stöttar utbyggnaden av den förnybara elen. Vår målsättning är att den på sikt ska räcka till alla, säger Jenny Johnson.

Om Elens dag (källa: Svensk Energi)

Elens dag den 23 januari instiftas för att uppmärksamma värdet och vikten av tillgången på el. Förhoppningsvis hjälper det valda datumet och årstiden till för att illustrera några av elens mest uppenbara nyttor: ljus, värme, komfort och trygghet.

El har möjliggjort hela vårt moderna samhälle. Förutom att ge oss ljus och värme har el bidragit till en fantastisk industriell utveckling och revolutionerat allt från hushållsarbete och sjukvård till kommunikation och fritid.

Idag kan vi inte föreställa oss en vardag utan el. Om inte annat blir det väldigt tydligt när oväder orsakar störningar och strömavbrott. Sveriges elföretag är dessutom tillsammans med övriga energibranschen vårt lands viktigaste ekonomiska motor.

El har funnits i Sverige sedan 1870-talet och idag bygger vårt samhälle helt och hållet på system som behöver el för att fungera. Varje år investeras tiotals miljarder kronor för en trygg och tillförlitlig tillgång på prisvärd el. Det skapar tusentals arbetstillfällen, teknisk utveckling och exportintäkter.

Jenny Johnson, marknadschef Bixia AB
Telefon: 013-20 83 09, 070-676 83 09
E-post: jenny.johnson@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1200 anläggningar.