• Bixia/

Fem klimatinitiativ till final i Bixia Klimathjälte 2024 – rekordstort intresse för stipendiet

Fem klimathjältar har gått till final i stipendiet Bixia Klimathjälte 2024: Bygghubben (Linköping), Plockhugget (Gamleby), Salt Tech och CleanSea (Örebro) samt Re:Play (Växjö). De har alla chans att vinna 250 000 kronor för klimatinitiativ inom återbruk av byggvaror, hyggesfritt naturnära skogsbruk, lampor som drivs av saltvatten, havsvatten och urin, plastplockning på Västkusten samt återbruk inom förskolan.

Elbolaget Bixia har i år fått in över 604 nomineringar till klimatstipendiet Bixia Klimathjälte 2024, vilket är nästan en fördubbling jämfört med i fjol då drygt 350 förslag skickades in.

- Vi är oerhört glada att vi fått in rekordmånga nomineringar till vårt klimatstipendium i år. Det visar vilket intresse det finns för hållbara initiativ. Vi har valt ut fem finalister, som med innovativa affärsidéer gör stor skillnad för klimatet. Samtidigt inspirerar de andra till att göra insatser, säger Fredrik Bäckman, projektledare på Bixia.

Finalisterna kommer främst från södra Sverige: Närke, Småland, och Östergötland. I oktober koras en vinnare, som får 250 000 kronor i stipendium till att fortsätta utveckla sitt miljöarbete.

För Bixia är hållbarhetsarbete en självklarhet och elbolaget arbetar aktivt för att öka andelen förnybar el i Sverige. Stipendiet Bixia Klimathjälte är ett sätt att inspirera fler att göra insatser för klimatet.

- Klimatet är en av vår tids viktigaste frågor. Vi vill genom vårt stipendium uppmuntra goda klimatinitiativ och inspirera fler till att göra en insats. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Fredrik Bäckman.

Motiveringar till de fem finalisterna i Bixia Klimathjälte 2024:

CleanSea från Örebro (med verksamhet på Västkusten)
CleanSea arbetar outtröttligt för att skydda och bevara våra hav genom att avlägsna skadligt skräp från både havsbottnar och kustlinjer i Sverige. Deras omfattande insatser sträcker sig från att städa längs kustlinjen och på havsytan till att ta bort skräp i populära hamnar och ute på öar. Genom att skapa rena och friska havsmiljöer bidrar CleanSea inte bara till att skydda det marina djurlivet, utan också till att säkerställa att framtida generationer kan njuta av ett hav fullt av liv, fritt från plast och annat skräp.

Deras starka engagemang för havsmiljön och deras konkreta insatser för att minska föroreningar gör dem återigen till en värdig finalist för Bixia Klimathjälte 2024.

Plockhugget, Gamleby
Plockhugget har tagit fram ett innovativt koncept för hållbart skogsbruk genom att erbjuda ett alternativ till det traditionella kalhyggesbruket. Genom att främja småskaligt och selektivt skogsbruk, där träd avverkas individuellt istället för att stora områden skövlas, bidrar Plockhugget till att bevara den biologiska mångfalden och skogarnas ekosystem samtidigt som de producerar högkvalitativt virke.

Plockhugget ger också skogsägare möjlighet att delta i en hållbar ekonomisk modell där skogen kan skötas på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt. Deras engagemang för att bevara skogen och främja hållbara brukningsmetoder gör dem till en värdig finalist för Bixia Klimathjälte 2024.

RE:Play, Jät
Re:Play har utvecklat ett innovativt koncept för att främja hållbarhet i förskolan genom återbruk och cirkulära lösningar. De erbjuder pedagogiskt material och lärsaker, skapade av restmaterial från industrin, som annars skulle ha gått till spillo. Genom sitt arbete bidrar Re:Play till att minska avfallet och främja hållbart lärande, vilket skapar en positiv miljöpåverkan från tidig ålder.

Deras fokus på att utbilda och inspirera både barn och pedagoger gör Re:Play till en viktig aktör i omställningen till en mer hållbar framtid. Detta engagemang för cirkulär ekonomi och hållbart lärande gör dem till en värdig finalist för Bixia Klimathjälte 2024​

Salt Tech, Örebro
Salt Tech har utvecklat en banbrytande lampa som drivs av saltvatten, vilket kan förbättra livskvaliteten för över en miljard människor som saknar tillgång till ljus efter mörkrets inbrott. Genom att utnyttja en naturligt tillgänglig resurs, erbjuder Salt Tech ett hållbart och pålitligt alternativ till solcellsdrivna lampor. Deras fokus på att utveckla denna teknik i Gambia, där behovet är störst, visar ett starkt socialt engagemang. Salt Techs innovativa lösning och deras insats för hållbar utveckling gör dem till en värdig finalist för Bixia Klimathjälte 2024.

Bygghubben, Linköping
Bygghubben har tagit initiativet till att skapa en plattform som förenklar återanvändningen av byggmaterial, vilket bidrar till en mer cirkulär byggindustri. Genom att matcha överblivet material från byggprojekt med nya användningsområden, hjälper de till att minska avfall och sparar på naturresurser, samtidigt som de minskar klimatpåverkan.

Deras insatser bidrar till att göra byggbranschen mer hållbar och resurseffektiv, vilket är avgörande för framtidens klimatarbete. Detta gör dem till en värdig finalist för Bixia Klimathjälte 2024.

Fakta Bixia Klimathjälte

År 2008 instiftade Bixia en Miljöfond som stöttar konkreta projekt för att öka den närproducerade förnybara elen. 250 000 kronor från miljöfonden används till stipendiet Bixia Klimathjälte. Målet är att lyfta ett klimatinitiativ som gör skillnad för klimatet och inspirera fler att göra en insats för klimatet. I oktober utses en av de fem finalisterna till vinnare av stipendiet.

Fredrik Bäckman, projektledare Bixia, 076 112 09 48 | fredrik.backman@bixia.se
Presskontakt Bixia, 013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 5,9 mdkr under år 2023.
Läs mer på www.bixia.se