• Bixia/

Framgångsrikt år för elbolaget Bixia - trots komplexa marknadsförutsättningar

Framgångsrikt år för elbolaget Bixia - trots komplexa marknadsförutsättningar

Vid elhandelbolaget Bixias bolagsstämma i maj fastställdes koncernens resultat- och balansräkningar. Bolaget gjorde en vinst på 40 MSEK trots den djupa lågkonjunkturen under föregående år. Den totala omsättningen uppgick till 2 951 MSEK och soliditeten ligger på 32 procent.

- Vi kan konstatera att 2009 har varit ännu ett framgångsrikt år för Bixia, trots minskad elkonsumtion på grund av lågkonjunkturen. På elsidan har vi överträffat våra tillväxtmål och vi har även haft en bra tillväxt inom telefoni där antalet kunder fördubblades under året, säger Katarina Andersson, finanschef på Bixia.

2009 var ett händelserikt år för Bixia. Under hösten antog Östkraft, Fyrstad Kraft och HöglandsEnergi det gemensamma namnet Bixia. 2009 var också året som bolaget på allvar tog steget in i vindkraftproduktionen. Vindkraften produceras i de nybildade dotterbolagen Bixia Vind och Bixia Gryningsvind. Det senare erbjuder större företagskunder att balansera sina energikostnader genom att köpa in sig i produktionen.

I slutet av året tecknades ett "letter of intent" som ledde till att elhandelsbolaget Kraftaktörerna blev en del av Bixiakoncernen per den 1 april 2010. Ett samgående som ytterligare stärker Bixias position på marknaden. Under året öppnade Bixia två nya kontor, ett i Göteborg och ett i Helsingborg.

Laddstolpar och solceller Under året etablerade Bixia en egen avdelning för produktutveckling. Det gjorde man för att sätta fokus på framtididens energilösningar och snabbt göra dem tillgängliga för kunderna. Laddstolpar för elbilar och solceller för privatpersoner är två nya produkter som lanserats under våren 2010.

- Den investering vi gjort inom förnybar närproducerad elproduktion skiljer oss från många andra elbolag. Vår vision handlar om mångfald och en värld full av smarta närproducerade energilösningar tillsammans med våra kunder. Det är också det vi kommer att fortstätta att jobba med under 2010, säger Katarina Andersson.

Hela årsredovisningen finns att ladda ner här.

För mer information kontakta gärna: Katarina Andersson, finanschef Bixia, 0705-12 82 21 Jenny Johnson, marknadschef Bixia, 0706-76 83 09

Om Bixia Bixia är ett fristående elhandelsbolag med åtta delägare: Tekniska Verken i Linköping, Mjölby Svartådalen Energi, Oxelö Energi, Växjö Energi, Borgholm Energi, Nässjö Affärsverk, Södra Hallands Kraft och Bjäre Kraft Koncernen har totalt 17 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm. Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 4,5 miljarder SEK