Ica-handlare i Småland tar närproducerat ett steg längre

Idag är det en självklarhet för de flesta livsmedelsbutiker att erbjuda närproducerad mat. Både för att gå sina kunders önskemål till mötes och för att främja klimatet och det lokala näringslivet. På Ica Supermarket i Moheda, Småland har man tagit närproducerat ett steg längre. Som första Ica-butik i landet tecknar de avtalet Bixia Nära Exklusiv och får nu sin elförsörjning från tre mindre vattenkraftsanläggningar i närområdet.

– Avtalet som elbolaget Bixia erbjuder innebär att vi får köpa vår el direkt från några närbelägna kraftanläggningar. I vårt fall blev det tre mindre vattenkraftsanläggningar; Hulta Kvarn i Hjortsberga, kraftstationen i Torpsbruk och Östanåkra Kvarn, säger Ica-handlaren Niclas Stenberg.

Under lång tid har Bixia köpt in närproducerad el från småskaliga producenter av sol- vind- och vattenkraft.  I dag har elbolaget cirka 1300 närproducenter som de köper sin el ifrån och antalet producenter ökar i snabb takt.

– Vi lanserade närproducerad el till privatkunder för fyra år sedan, då var det inte så många som nappade, men det senaste året har marknaden mognat och försäljningen har tagit fart ordentligt. Därför har vi nu tagit fram erbjudandet ”Bixia Nära Exklusiv” som riktar sig till företag, säger Bengt Carlsson, krafthandlare på Bixia.

På Ica Supermarket i Moheda är man stolt över att kunna dra nytta av allt det fina som produceras i trakten och samtidigt stötta det lokala näringslivet. Butiken har även valt att komplettera sin närproducerade elförsörjning med egna solpaneler från Bixia. Till sommaren kommer de att monteras på butikstaket och kunderna kan, via en tv-skärm i butiken, följa elproduktionen i realtid.

– Vi jobbar aktivt med vårt miljöarbete och ambitionen är att vara så nära ”källan” som möjligt. Det är vårt sätt att vara med och förändra världen i rätt riktning, säger Niclas Stenberg.

Från lågintresse till medvetet val
El har historiskt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Vi har länge jobbat för att ändra bilden av el från lågintresse till högintresse. I takt med att intresset för ekologisk, närproducerad mat ökar ser vi också att alltfler vill göra ett medvetet val även när det gäller el. Omställningen till ett klimatneutralt samhälle börjar i de val vi gör, säger Bengt Carlsson.

Gårdsbutik för el på nätet
Förra året ökade den svenska försäljningen av ekologisk mat snabbast i världen. Samtidigt har närproducerade initiativ som Bondens marknad och gårdsbutiker vuxit sig allt starkare.

– Vårt mål har varit att våra kunder ska känna att de handlar sin el i Bixias egna gårdsbutiker. Vi har en nära kontakt med många av våra lokala producenter av sol- vind- och vattenkraft, som kunderna kan möta på vår hemsida och i våra sociala kanaler. Vi fortsätter att jobba aktivt för att ännu fler ska välja närproducerad el från sol, vind och vatten, säger Bengt Carlsson.

Bengt Carlsson, krafthandlare på Bixia
bengt.carlsson@bixia.se

Niclas Stenberg, ICA Supermarket, Moheda
niclas.stenberg@supermarket.ica.se

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1200 anläggningar.