”Låg risk för extrempriser”

Under veckan som har gått har bränslepriserna stigit överlag.
– Risken för extrempriser på energi under den kommande vintern är låg, säger Joakim Borén, chef för Bixias privatmarknad.

Bränslepriserna steg under veckan. Oljan har stigit till 86 dollar per fat som ett resultat av ökad spänning i Mellanöstern. Kolet har stigit över den viktiga nivån 94 dollar per ton sedan större kraftproducenter köpt större volymer.

Utsläppsrätterna steg till 8,66 euro per ton sedan miljöutskottet i EU-parlamentet ställt sig bakom en skärpning av utsläppsmålet för 2020 till 30 procent. Tidigare har målen för utsläppen varit 20 procent och det högsta priset 8,25 euro.

När det gäller el har spotpriset sjunkit med två euro per MWh. Även elterminerna har gått ner, såväl den korta kurvan som den för helåret 2013. Nederbördsprognoserna har legat kring det normala under veckan.

– Det finns flera orsaker till att vi inte tror att vi kommer att se några extrempriser under den närmast tiden. En viktig orsak är den ökade tillgängligheten för kärnkraft. Nu utnyttjas den svenska kärnkraften till 95 procent, jämfört med bara 65 procent för år sedan. Samtidigt är vattenförråden välfyllda, säger Joakim Borén.

Han pekar också på att den svaga konjunkturen leder till svagare efterfrågan inom industrin:

– Vi har den senaste veckan sett en rad varsel inom stora svenska företag och det bör leda till att priserna pressas nedåt ytterligare.

Även den förnyade oron i Grekland innebär en press nedåt på priserna. Även Asien med Kina i spetsen tappar fart, bland annat på grund av överproduktion.

Bixia rekommenderar

Den goda energibalansen i Norden gör att inga stora prishöjningar kan förväntas. Det finns därför just nu inte några starka skäl att binda elpriset.

För mer information kontakta gärna:

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48

Bixia Rapport publiceras regelbundet av Bixia och innehåller information och analyser kring det aktuella elpriset i Sverige. Informationen som ligger till grund för analysen kan ändras snabbt och göra dem inaktuella.

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi.
Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.
Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från ca 700 anläggningar.