• Bixia/

Matsvinnsprojekt får stipendium på 250 000 kronor – utses till årets klimathjälte

Idag, på internationella matsvinnsdagen, fick den ideella föreningen Ätbart ta emot ett klimatstipendium på 250 000 kronor från elbolaget Bixia. Föreningen från Skövde med sina 300 volontärer jobbar intensivt för att minska matsvinnet och har levererat 1,7 miljoner måltider till behövande sedan starten för snart tre år sedan. Stipendiet från Bixia gör att Ätbart kan växla upp ytterligare för att närma sig sitt mål – att minska matsvinnet i Sverige med 50 procent till år 2030.

Matsvinnet står för omkring åtta procent av de globala utsläppen vilket är nästan lika mycket som hela världens vägtransporter. Om världens matsvinn skulle vara ett land så skulle det vara världens tredje största utsläppare. När Mickaël Gayet som 16-åring insåg omfattningen av matsvinnet samtidigt som många människor inte har råd att äta sig mätta, föddes idén till Ätbart. Nu, drygt tre år senare, har han och hans kollegor byggt upp en organisation som består av 300 volontärer och har ett brett kontaktnät bland livsmedelsbutiker, grossister och andra aktörer.

Det var i hård konkurrens som Ätbart fick utmärkelsen Årets Klimathjälte från Bixia som fick in över 200 ansökningar. Av dessa utsågs sex finalister och idag fick alltså Ätbart motta stipendiet på 250 000 kronor.

– Det här är ett stort ögonblick och vi är otroligt glada och tacksamma för utmärkelsen. Det är verkligen ett kvitto på att alla fantastiska individer som jobbar med detta gör skillnad. Idag vet hela Skaraborg vilka vi är och Ätbart börjar etablera sig i övriga landet. Nu, med hjälp av stipendiet, kan vi växla upp och sprida våra verksamheter vidare för att utbilda om matsvinnsfrågor och omfördela osålda livsmedel i hela Sverige, säger Mickaël Gayet.

– Ätbart är en fantastisk organisation som bevisar att det går att göra något konkret om man börjar gräva där man står. De är också ett bevis på att samarbeten är vägen framåt. Vi behöver alla tillsammans begränsa klimatförändringarna, något som tydligt framgår av FN:s senaste IPCC-rapport. Därför känns det värdefullt att kunna uppmuntra styrelsen och alla volontärer i Ätbart, säger Fredrik Karlsson, projektledare på Bixia.

Styrelsen på Ätbart har höga ambitioner och föreningen har blivit uppmärksammad tidigare, bland annat fick de motta priset som årets hållbarhetshjältar på Svenska Hjältar-galan förra året. Föreningen finansieras av intäkter från sina självförsörjande verksamheter samt sponsring och donationer.

– Vårt mål är att tillsammans med företag, föreningar och andra samhällsaktörer minska matsvinnet i Sverige med 50 procent till år 2030. Det är knappt åtta år kvar och då gäller det att vi alla lägger i nästa växel för en storskalig satsning som fungerar i samtliga led, avslutar Mickaël Gayet.

Om Bixia och klimatpriset
Bixia har länge arbetat för att ställa om elförsörjningen till förnybart och är det elbolag i Sverige som köper in störst andel el från lokala producenter. År 2008 instiftade Bixia en Miljöfond som stöttar konkreta projekt för att öka den närproducerade förnybara elen. I år har man valt att använda 250 000 kronor från miljöfonden till ett initiativ som gör stor skillnad för klimatet. Sammanlagt kom 220 ansökningar in till årets klimatpris och av dem nominerades sex initiativ som gick vidare till final.

Bildtext: Fredrik Karlsson (projektledare Bixia), Amar Rekic (styrelseledamot Ätbart), Mickaël Gayet (ordförande Ätbart), Lotta Sellmann Jansson (styrelseledamot Ätbart), Isa Berggren (styrelseledamot Ätbart), Thereza Olofsson (styrelseledamot Ätbart), Terése Gustafsson (representant Bixias hållbarhetsteam)

Mickaël Gayet, Ordförande i föreningen Ätbart
mickael.gayet@atbart.org

Gabriel Johansson, Vice-ordförande i föreningen Ätbart