• Bixia/

Nässjös modernaste kontor – Bixias etablerar nytt försäljningscenter på Stortorget

Nu är det klart att elhandelsbolaget Bixia bygger upp sitt nya försäljningscenter på Stortorget 1 i Nässjö. Under våren har Bixia planerat för sin nya satsning att bygga upp ett försäljningscenter i Nässjö. Till slut föll valet på en kontorsyta på drygt 500 kvadratmeter på Storgatan 1, som ska bli arbetsplats för de drygt 20 nya medarbetarna.

– Nu när vi etablerar ett helt nytt, unikt försäljningscenter ställer det också krav på lokalerna. Här på Stortorget 1 kommer vi att kunna erbjuda den speciella arbetsmiljö som krävs, säger Mikael Hansevi, vd på Bixia.

Bixia rekryterar 21 personer
Samtidigt som lokalerna inreds pågår rekryteringsprocessen för de 21 personer som ska sälja el från förnybar elproduktion för Bixia. Arbetsmiljön spelar en viktig roll för ett effektivt försäljningsarbete.

– Vi jobbar utifrån de tre kärnvärdena ansvarstagande, innovativa och tillsammans. Det kommer självklart även att spegla vårt nya försäljningscenter där vi kommer att jobba aktivitetsbaserat utifrån samverkan mellan människan, tekniken och arbetsmiljön. Vi söker nu efter medarbetare som delar vårt synsätt och som brinner för att sälja förnybar el, säger Mikael Hansevi.

Att sälja förnybar el ställer krav

El är ingen lätt produkt att sälja med stor priskonkurrens och många elhandlare på marknaden. De flesta av oss elkonsumenter tar kanske också det här med el lite för givet.

– Det är fortfarande en utmaning att förklara vad ett elhandelsavtal är, som man kort kan jämföra med fast eller rörlig bankränta. En annan utmaning är att prata om närproducerad, förnybar el och att hushålla med sin elanvändning. Något som är både självklart och enkelt men som inte alltid är så lätt att förklara och ställer stora krav på det nya försäljningscentret, säger Mikael Hansevi.

Bixia satsning bidrar till Nässjös tillväxtmål
Nässjö Näringsliv AB arbetar med målet att vara med och skapa 100 arbetstillfällen årligen i kommunen. Bixias satsning innebär ett ordentligt kliv i rätt riktning.

– Det är otroligt roligt att Bixia gör denna satsning i Nässjö. Det bekräftar att vi är en attraktiv etableringsort för företag inom flera olika branscher, säger Claes Johansson, vd Nässjö Näringsliv AB.

Anna Fjellner, pressansvarig, tfn 076-828 58 11
Mikael Hansevi, vd Bixia AB, tfn 070-607 81 44

Bixia AB är ett elbolag med nio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft. Vi har sex kontor; Linköping, Nässjö, Sandviken, Uddevalla, Växjö och Ängelholm. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.