• Bixia/

Östkraft reagerar mot felaktiga jämförelsepriser på Energimyndighetens nya hemsida

Idag den 31 januari lanserade Energimyndigheten (EMI) en ny hemsida med prisjämförelser mellan elhandelsföretagen. Jämförelsepriserna på den nya hemsidan är dock missvisande för rörligt pris, då vissa elbolag inte räknat in den lagstadgade elcertifikatavgiften. Östkraft har påtalat felet för EMI utan konkret respons.

Elcertifikat ska ingå i elpriset enligt den lag som trädde i kraft den 1 januari 2007. Trots detta har flera elbolag valt att inte räkna in elcertifikatet i de priser som man rapporterat in till EMI. Detta gör att prisjämförelsen blivit missvisande.
- Vi är positiva till alla aktiviteter som kan underlätta för konsumenterna i deras val. Men det bygger naturligtvis på att det som jämförs är korrekt. Här har alla aktörer ett ansvar inklusive EMI, säger Tom Istgren, VD Östkraft.

EMI har först efter påstötning från Östkraft gått ut med en uppmaning till alla elhandelsbolag att omgående se över sin inmatning av rörligt elpris.

- Nu förutsätter vi att EMI tar sitt ansvar och även upplyser konsumenterna om de felaktiga elpriserna i den nya prisjämförelsetjänsten. Annars riskeras förtroendet för hela branschen, avslutar Tom Istgren

För mer information kontakta; Tom Istgren, VD Östkraft, Tel: 070-313 79 42 Arne Andersson, Affärsområdeschef Östkraft AB, Tel: 070-270 91 24