Pressinbjudan: Bixia firar ett år med solmack och butik i Örebro

Lördagen den 31 maj kl 10-15 firar Bixia ettårsjubileum för sin Solmack - en laddstation för elbilar som drivs av solceller, på Marieberg Galleria. Samtidigt firar elbolaget också ettårsjubileum för sin unika elbutik.

Sedan 2012 har Bixia varit ensamma på elmarknaden om att ha fysiska butiker. Förra året satte Bixia upp en solcellsdriven laddstation för elfordon vid Marieberg Galleria i Örebro. I gallerian öppnades under samma månad Bixias tredje butik.

Första solmacken
Den solcellsdrivna laddstationen är ett samarbete med prisbelönta Solelia Greentech och Marieberg Galleria blev det första köpcentret i Sverige som kunde erbjuda solelsladdning till besökarna.

Provkör elbilar och elcyklar
Eventet kommer att hållas vid solmacken på Marieberg Gallerias parkering och under dagen finns det möjlighet att provköra elbilar. Provkörningen sker i samarbete med Mitsubishi, Toyota, Volvo och Renault som alla kommer att ha elbilar på plats. Man kan även provcykla Bixias elcyklar som finns till försäljningen i butiken.

Vinn en solcellsryggsäck
Alla har chansen att delta i en tävling med en solcellsyggsäck med tillhörande portabelt batteri som vinst.

Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11
Bixiabutiken i Örebro, 019 - 22 33 00

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 17 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 950 anläggningar. Tillsammans är vi en kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se