Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första ”solmack” för elfordon

Torsdagen den 13 juni kl 13.oo invigs landets första solcellsdrivna laddstation för elfordon vid Marieberg Galleria i Örebro. Det är elbolaget Bixia som sätter upp anläggningen som blir en del i ett gemensamt forskningsprojekt tillsammans med Solelia Greentech, Uppsala Universitet och Energimyndigheten.

– Vi vill underlätta och stimulera introduktionen av elbilar och vi planerar för fler runtom i landet, säger invigningstalare Tom Istgren, vd på Bixia.

Tid:     Torsdagen den 13 juni kl 13.00

Plats:  Mariebergs Galleria, Örebro

Program:

13.00-13.30 Officiell invigning med bland andra Tom Istgren, vd Bixia, Carolina Johansson, vd Solelia Greenttech och centrumchefen Håkan Jacobsson.

Snabba elbilar och elcyklar
Invigningstalarna kommer att anlända i olika elfordon såsom Tesla Roadster 2.0 - en av världens snabbaste elbilar, Nissan Leaf (smygpremiär på ny modell) samt elcykeln Off Course och starta laddningen. Direkt efter invigningen ges möjlighet att provåka elfordonen.

Välkommen!

Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11
Veronica Augustin, eventansvarig, 073-161 57 71

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 16 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Sjöbo, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby och Ängelholm.
Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,8 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 750 anläggningar.