PRESSINBJUDAN: 80 vattenkraftsproducenter samlas i Jönköping

Elbolaget Bixia bjuder in vattenkraftsägare till en förmiddag i vattnets tecken. Ett 80-tal vattenkraftsägare från södra Sverige samlas för att diskutera vattenkraftens framtid i södra Sverige.  Just nu råder en osäkerhet bland vattenkraftsägare, bland annat gällande befintliga tillstånds värde, vattenverksamhetsutredningen och gällande miljökrav.

För att minska osäkerheten och öka kunskapen bjuder Bixia in till ett informationsmöte kring dessa frågor. På plats finns Riksdagsledamot Annika Qarlsson (C), Agnes Advokatbyrå, Norconsult, Anders Engkvist, chefsanalytiker på Bixia samt Erik Sjölander Fisk och Vattenvård i Norrland AB

Vi på Bixia jobbar för att öka andelen förnybara energikällor och är det elbolag som köper in störst andel förnybar el från lokala elproducenter. I dagsläget har vi drygt 1000 producenter. För att öka andelen måste det självklart vara lönsamt även för de mindre producenterna. Målet med våra producentträffar är att bjuda på så mycket kunskap vi kan för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra producenter, säger Anna Fjellner, presansvarig på Bixia.

Media hälsas välkomna att delta under hela eller delar av förmiddagen.

Plats: Fjällstugan Jönköping (Vallhallavägen 40)
Datum/Tid: 28 september 2015, 09.30-13.00. Kaffe och fralla från kl 09:00

Program 09:30-13:00

Välkomna och genomgång av programmet Tillstånd, rättigheter och krav
Agnes Larfeldt Alvén, Agnes Advokatbyrå

Bästa möjliga miljövänner för vattenkraft – vad är det?
Erik Sjölander Fisk och Vattenvård i Norrland AB

Marknadsläget just nu
Anders Engkvist, Chefsanalytiker Bixia

Var i processen finns frågan och vad kan vi påverka?
Annika Qarlsson Riksdagsledamot för Centerpartiet

Fråga panelen
Möjlighet att ställa frågor till föredragshållarna

Aktuellt från Bixia
Våra miljöfonder, Krafthandel mm

Aktuellt från lokala vattenkraftföreningar.
Närvarande representanter från vattenkraftföreningar redogör om aktuella aktiviteter

Avslutning med gemensam lunch

Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett elbolag med nio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft. Vi har sex kontor; Linköping, Nässjö, Sandviken, Uddevalla, Växjö och Ängelholm. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.