• Bixia/

Pressinbjudan: Elbilsrevolutionen beroende av mer förnybar el – dessutom delas stöd ut från Bixia miljöfond

Den 16 april håller Bixia en producentträff på temat ”Elbilsrevolutionen” och vilka förutsättningar elbilarnas frammarsch skapar för producenter av förnybar el. Under seminariet ger Bixias analytiker också en bild av elmarknadsläget på kort och lång sikt. Slutligen delas 2014 års miljöfondsmedel ut där flera östgötska solelsentusiaster får stöd.

Media hälsas välkomna att delta under seminariet.

Datum och tid: Torsdagen den 16 april kl 09.00 – 13.00

Plats: Flygvapenmuseum, Carl Cederströms gata 2, Linköping

PROGRAM

09.00                   Registrering och fika

09.30                   Välkomna, genomgång av programmet

09.35                   Elmarknadsläget, Bixias syn på möjligheter inom elmarknaden nu och i framtiden

Anders Engkvist, chefsanalytiker på Bixia

10.45                   Fika

11.00                   Elbilsrevolutionen!

Fredrik Sandberg, chefredaktör, Elbilen i Sverige

11.40                   Bixia Miljöfond

Kim Blomster, miljösamordnare, berättar om möjligheterna att söka medel ur Bixia Miljöfond samt miljöanpassning av vattenkraftverk

12.30                   Miljöfondsceremoni – Erikshjälpen för ett stöd ur Bixia Miljöfond på 100 000 kr för att installera solpanelsanläggningar till undervisningen i skolor i

Jamuna-deltat i Bangladesh. Dessutom får ett flertal lokala, solelsentusiaster motta stöd.

Om Bixia Miljöfond - Tillsammans med våra kunder kan vi på Bixia minska den negativa miljö- och klimatpåverkan genom att öka andelen el från förnybara energikällor och att använda mindre el. Det är här vi lägger vår kraft, och det är därför vi har Bixia Miljöfond. Genom Bixia Miljöfond bidrar vi till en mer hållbar samhällsutveckling och stödjer konkreta projekt som ser till att vi får mer närproducerad el från förnybara energikällor samt åtgärder som innebär minskad elanvändning. Med hjälp av Bixia Miljöfond bidrar vi tillsammans för en omställning av elproduktionen och gör en viktig insats för vårt klimat genom minskade koldioxidutsläpp. Varje månad går 45 öre från alla av våra kunder till fonden. De kunder som väljer att komplettera sitt elavtal med Bixia Nära bidrar dessutom med ytterligare 10 kronor/månad. 2014 års miljöfondsmedel uppgick till cirka 1.3 miljoner kronor. Såväl privatpersoner som organisationer, föreningar och företag kan söka pengar från Bixia Miljöfond och ansökningar ska ske på aktuell ansökningsblankett, som du hittar här när ansökningsperioden pågår.

Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11
anna.fjellner@bixia.se

Veronica Augustin, eventansvarig, 073-161 57 71
Veronica.augustin@bixia.se