Rättelse: Nytt bottenrekord - lägsta elpriset någonsin i norra Sverige

Rättelse - ändring av dygnsmedelpriset från 4,5 till 0,45 öre per Kwh för SE1 och SE2

Snösmältningen har kommit i gång på allvar och i morgon blir elpriserna i norra Sverige de lägsta någonsin.  Dygnsmedelpriset i de norra elprisområdena SE1 och SE2 slutar på 0,45 öre per Kwh. I SE3 blir priset 9 öre och i SE4 31 öre. Samtidigt bjuder dygnet på hela sex timmar med negativa priser i hela Sverige.

Aldrig någonsin tidigare har elpriserna varit så låga som i morgon i norra delarna av Sverige. Varma temperaturer har fått fart på snösmältningen vilket har gjort att vårfloden, som är flera veckor sen, kommit i gång på allvar.

– Så här låga priser har vi aldrig sett i norra Sverige förr. Snösmältningen har kommit igång på allvar och tillrinningen är hög vilket skapar riklig vattenkraftsproduktion hos producenter som inte kan spara vatten i magasin. Samtidigt är det ordentligt blåsigt och den billiga produktionen möter en säsongsmässigt låg efterfrågan in mot långhelg, vilket skapar dessa priser, säger Johan Sigvardsson, elmarknadsanalytiker på Bixia.

Utöver sex timmar med negativa priser i hela Sverige blir det 18 timmar under 1 öre/kWh i  SE1 och 2. Morgondagen avslutas med minuspris vilket är ett tecken på att även Kristi Himmelsfärd lär inledas mycket billigt.

Även i mellersta och norra Norge, där efterfrågan är lägre till följd av nationaldagen, och Finland blir elpriset det lägsta någonsin.

Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia
johan.sigvardsson@bixia.se
076-847 95 33

Presskontakt Bixia
013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Så här låga priser har vi aldrig sett i norra Sverige förr.
Johan Sigvardsson, elmarknadsanalytiker på Bixia.