Solelsrekord hos elbolaget Bixia under 2015

Elbolaget Bixia arbetar aktivt med att öka andelen förnybar el och är det elbolag som köper in störst andel förnybar el direkt från lokala producenter. Under förra året ökade antalet producenter som levererar solel till elbolaget med hela 93 procent, från 173 solelsproducenter till 334.

– Potentialen i svensk solel är mycket större än de flesta tror och vi märker att intresset ökar i takt med att vi slår hål på den gamla myten att solel inte skulle fungera här.  Nu har även tekniken utvecklats vilket bland annat lett till lägre priser vilket gör att solel är en framtidsinvestering för både klimatet och för plånboken, säger Eric Constantien chef Inköp Produktion på Bixia.

De flesta av producenterna som levererar sin överskottsel från sina solelanläggningar är så kallade prosumers, som i första hand producerar el för eget behov.

8 miljoner svenskar vill ha solceller på sitt tak
I en undersökning som Bixia lät göra i höstas framgår det att svenskarna är mycket positiva till solel och hela 80 procent tycker att solelen i Sverige borde byggas ut och lika många kan tänka sig att installera solceller på sin bostad om det skulle vara möjligt.

– Vi gjorde en liknande attitydundersökning för tre år sedan och ser att det har skett en förändring. Redan då var det många som var positiva till solel, men andelen har ökat betydligt. Vi ser en positiv trend där allt fler vill ta ett eget klimatansvar genom att bli sina egna elproducenter, så kallade prosumers, säger Eric Constantien.

Eric Constantien, chef Inköp Produktion Bixia

Mail: eric.constantien@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med nio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft. Vi har sex kontor; Linköping, Nässjö, Sandviken, Uddevalla, Växjö och Ängelholm. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.