Tidig vårflod ger låga elpriser i norr

Bixia Rapport, vecka 21:
Just nu extremt låga elpriser i norr tack vare tidig vårflod. Ett läge som södra Sverige inte kan dra nytta av på grund av överföringsbrist, kärnkrafts-revisioner, strejk och låg vindproduktion.

Elmarknadsläget just nu
Värmen i Norden har satt fart på tillrinningen från snö och is. Vårfloden ser nu ut att infalla två veckor tidigare mot i normalfallet då den brukar kulminera i vecka 23 eller 24. Det får till följd att elpriserna i prisområdena i södra Norge och norra Sverige sjunker.

Prisområdena i södra Sverige kan på grund av överföringsbegränsningar inte fullt ut dra nytta av vårfloden i norr. Här är priserna även mera kopplade till kärnkrafts- och vindproduktionen. De svenska kärnkraftverken, som alla tre ligger i elområde 3, är inne i sina revisionsperioder och har endast en kapacitet på cirka 60 procent. En pågående strejk i kärnkraftverket i Oskarshamn riskerar dessutom ge ytterligare fördröjningar i revisionsarbetet för reaktor 3. Under perioden har det blåst mindre i Danmark och södra Sverige.

Spotprisets veckomedelpris på Nord Pool, det vill säga det om ligger till grund för det rörliga elpriset, kan för veckan bli så lågt som cirka 25-26 öre.

Bixia rekommenderar
- Vi rekommenderar fortfarande rörligt elpris då vår bedömning är att det kommer vara det mest fördelaktiga under sommaren och sannolikt även en tid därefter. Vill man som kund ha större trygghet så är det inte heller fel att teckna ett fast elpris då även de priserna är relativt låga. Vår rekommendation är i så fall att teckna ett lite längre avtal, exempelvis en ”3-åring”. Orsaken att vi i nuläget inte rekommenderar kortare bindningstider är att då är det sannolikt mer fördelaktigt att välja rörligt elpris, berättar Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia Rapport publiceras regelbundet av Bixia och innehåller information och analyser kring det aktuella elpriset i Sverige. Informationen som ligger till grund för analysen kan ändras snabbt och göra dem inaktuella.

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm. Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar. www.bixia.se.