Två förskolor i Linköping får miljöpris

Elbolaget Bixia och Östergötlands miljönätverk prisar de två linköpingsförskolorna Ugglan och Myrstacken för deras miljöarbete. I torsdags, den 13 februari, fick förskolorna motta 5000 kronor var vid en miljöprisceremoni på Linköpings universitet.

– Båda förskolorna är certifierade Grön Flagg-skolor och har gjort ett mycket fint miljöarbete inom ramen för Grön Flagg-projektet. Vår förhoppning är att de vill använda bidraget för att inspirera och visa vägen för andra förskolor, säger Jenny McDaniel, hållbarhetskoordinator på Bixia.

Under 2018 blev Bixia utsedda till  Linköpings miljöföretag av Östergötlands miljönätverk. En del av priset bestod i att få dela ut ett miljöpris till någon eller några barn som gjort en hållbar insats.

– Vi hade svårt att välja ut en vinnare därför beslutade vi oss för att skjuta till en slant själva så att båda förskolorna uppmärksammas för sin insats, säger Jenny McDaniel.

De globala målen
Bixia har ett tydligt hållbarhetsfokus som genomsyrar hela verksamheten. De var tidiga med att främja lokala initiativ och knyta till sig lokala producenter av sol-, vind- och vattenkraft. Idag är de det elbolag i Norden som köper in störst andel närproducerad, förnybar el.

– Vi har jobbat med hållbarhetsfrågan länge och hållbarhet är en del av vårt DNA. Men, som de flesta, kan vi bli ännu bättre. Under förra året tog vi ett ännu större grepp kring vårt hållbarhetsarbete med fokus på de globala målen. Därför känns det extra kul att få gynna de här förskolorna vars jobb med Grön Flagg ligger helt i inje med vårt eget hållbarhetsfokus, säger Jenny McDaniel.

Jenny McDaniel, hållbarhetskoordinator Bixia, 013-20 93 22
Marie Lorentzon, pressansvarig Bixia, 013-20 92 63

Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är det elhandelsbolag som köper in störst andel småskaligt producerad el i Norden. Företaget omsätter cirka
2,4 mdr kronor och har 90 medarbetare.Tillsammans är vi den kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se