Välfyllda vattenmagasin minskar risken för höga elpriser

Trött på det eviga regnandet? Den våta sommaren har i alla fall haft det goda med sig att de svenska vattenmagasinen är välfyllda.

– Det minskar risken för drastiska höjningar av elpriset under hösten, säger Anders Engkvist, analyschef på Bixia Energy Management.

De sammanlagda vattenmagasinen i Sverige är nu betydligt mer välfyllda i dag än de var för ett år sedan.

– Sommarens regn har gjort att det är ungefär 10 procent mer vatten i magasinen än det var i början av september förra året. I dagsläget ser vi att vattenkraftsproduktionen kommer kompensera för att kärnkraftverken kan starta senare än beräknat efter de översyner som gjorts, säger Matina Rosenberg meteorolog och analytiker på Bixia Energy Management i Växjö.

Eftersom vattenkraften står för nästan hälften av Sveriges elförsörjning har fyllda magasin stor betydelse för elpriserna.

Kärnkraften står för bortåt 40 procent av Sveriges elproduktion. I dag är ungefär 60 procent av Sveriges kärnkraftskapacitet i drift. I mitten av november räknas kärnkraftverken gå för full kapacitet.

– Fast det finns en viss osäkerhet för kärnkraftsproduktionen. Det har visat sig tidigare att tidsplanerna för deras revisioner inte har hållit och att de har kommit igång senare än beräknat. Men de fyllda magasinen kompenserar för eventuella förseningar, säger Anders Engkvist.

Även vindkraftsproduktionen beräknas öka i höst.

– Vindkraftproduktionen är oftast låg under sommaren eftersom det blåser mindre på sommaren. Så har det varit även i år, men nu står vi inför en period då vi förväntar mer vind och mer produktion i vindkraftverken. Den sammanlagda svenska vindkraftkapaciteten är liten i dag, men den ökar kraftigt varje år, säger Matina Rosenberg.

De välfyllda vattenmagasinen kommer också att leda till att det finns kapacitet att exportera el under hösten. Försäljningen går framför allt till Polen, Tyskland och Nederländerna. Särskilt i Tyskland är prisnivån högre än i Sverige.

–  Tyskland har stängt av en del kärnkraft och planerar att stänga av all kärnkraft inom tio år. På kort sikt kompenserar de med att ta kolkraftverk som har varit i malpåse i drift. På längre sikt gör de en mycket kraftfull satsning på förnybar energi, säger Anders Engkvist.

Anders Engkvist och Matina Rosenberg har en reservation i de positiva prognoserna för höstens elproduktion.

– Om det exempelvis blir en väldigt torr höst, så kan förutsättningarna snabbt förändras. Att världsekonomin är i gungning kan också innebära minskad efterfrågan på el för industrin. Lägre efterfrågan leder till sänkta priser, säger de.

För mer information, kontakta gärna:
Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker på Bixia Energy Management, telefon 073-443 93 28, 0470-70 33 95
Anders Engkvist, analyschef för Bixia Energy Management, telefon 0705 – 75 62 04 eller 0470 – 70 33 81

Bixia Energy Management, är ett helägt dotterbolag till energiföretaget Bixa. Bixia Energy Management har finansinspektionens tillstånd att bedriva värdepappershandel och sköter all inköp av elkraft åt Bixiakoncernen samt förvaltar och sköter elinköp direkt åt vissa kunder och andra elhandlare. Bolaget, som hanterar ca 8 TWh fysisk kraft per år, har sitt kontor i Växjö. Här arbetar meteorologer, ekonomer, nationalekonomer, matematiker, statistiker och ingenjörer med analyser och riskbedömningar för att göra träffsäkra inköp.

Bixia AB är ett fristående elbolag med nio delägare: Tekniska Verken i Linköping AB, Växjö Energi AB, Mjölby Svartådalen Energi AB, Bjäre Kraft, Södra Hallands Kraft, Sandviken Energi, Nässjö Affärsverk AB, Borgholm Energi AB, Oxelö Energi och Sandviken energi. Koncernen har totalt 18 kontor. Dessa finns i Linköping, Borgholm, Göteborg, Helsingborg, Katrineholm, Laholm, Mjölby, Norrköping, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup, Växjö och Ängelholm.

Bixia är Sveriges fjärde största elhandelsbolag och erbjuder attraktiva energi- och kommunikationsprodukter. Bixia har ca 300 000 kunder och omsatte 2010 cirka 3,8 Mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad och småskalig energiproduktion och är det elhandelsbolag som köper in mest närproducerad el från cirka 600 anläggningar. www.bixia.se