BlackRock lanserar ny fond med fokus på absolut avkastning i Nord- och Sydamerika

Report this content

Stockholm, 18 april 2012 – BlackRock, världens största kapitalförvaltare, meddelar idag att fonden BlackRock Strategic Funds (BSF) Americas Diversified Equity Absolute Return (ADEAR) finns registrerad till försäljning i Sverige.

BSF ADEAR förvaltas av Raffaele Savi och Travis Cooke, båda Managing Director och medlemmar av BlackRocks Scientific Active Equity-team (SAE).

ADEAR-fonden kommer sträva efter att uppnå positiv absolut avkastning för investerare oavsett marknadsutvecklingen. Minst 70 procent av fondens innehav kommer vara allokerade i aktier och aktierelaterade värdepapper, däribland derivat eller andra värdepapper som ger exponering mot företag listade i USA, Kanada och Latinamerika. Portföljen kommer vara diversifierad över dessa marknader, samtidigt som den söker minimera nettoexponeringen mot underliggande aktiemarknader inom regionen. ADEAR-fonden kommer söka att maximera den positiva avkastningen genom sin möjlighet att investera i ett diversifierat utbud av strategier och investeringsinstrument.

Johan Stackelberg, chef för BlackRocks fondverksamhet i Norden kommenterar: ”ADEAR-fonden är utformad för investerare som söker en konsekvent absolut avkastning från en portfölj av syntetiska lång- och kortsiktiga aktieexponeringar i Nord- och Sydamerika. Fonden erbjuder minskad volatilitet och lägre korrelation till andra tillgångsklasser och underliggande aktiemarknader jämfört med traditionella långsiktiga aktiefonder.”

”Fonden ger investerare tillgång till ett brett utbud av grundläggande, beteendemässiga, statistiska och tekniska investeringsstrategier över olika tidshorisonter. Resultatet blir en mycket mångsidig och balanserad portfölj som strävar efter att uppnå en positiv absolut avkastning för investerare, oavsett marknadsrörelser."

Inträdesavgiften för ADEAR-fonden är upp till 5 %, med en årlig förvaltningsavgift på upp till 1.5 % samt en resultatbaserad avgift på 20 % av övervärdet. Fonden kommer att jämföras mot tremånaders Libor-räntan i USD.

För mer information, vänligen kontakta:

Melissa Garville, EMEA Media Relations, BlackRock
44 (0) 20 7743 2236

Melissa.garville@blackrock.com

Fredrik Wincrantz, Burson-Marsteller Stockholm
46 (0) 736 25 84 83
Fredrik.wincrantz@bm.com

Om BlackRock

BlackRock är ledande inom kapitalförvaltning, riskhantering och rådgivning till institutionella och privata kunder världen över. Den 31 december 2011, uppgick BlackRocks totala förvaltade kapital till 3 513 miljarder amerikanska dollar. BlackRock erbjuder produkter som spänner över hela riskspektrumet för att möta kundernas behov, inklusive aktiva och indexföljande strategier för olika marknader och tillgångsslag. Produkterna erbjuds i en mängd olika strukturer inklusive separata konton, fonder, iShares® (börshandlade fonder) och andra sammanslagna investeringsinstrument. BlackRock erbjuder även riskhantering och företagsspecifika investeringslösningar till en bred bas av institutionella investerare genom BlackRock Solutions®. Huvudkontoret ligger i New York, per den 31 december 2011 hade företaget cirka 10 100 medarbetare i 27 länder och en betydande närvaro på globala nyckelmarknader i Nord- och Sydamerika, Europa, Asien, Australien, Mellanöstern och Afrika. För ytterligare information, besök www.blackrock.com.

Disclaimer

Issued by BlackRock Investment Management (UK) Limited, authorised and regulated by the Financial Services Authority.  Registered office: 12 Throgmorton Avenue, London, EC2N 2DL.  Tel: 020 7743 3000.  Registered in England No. 2020394.  For your protection telephone calls are usually recorded.  BlackRock is a trading name of BlackRock Investment Management (UK) Limited.

Past performance is not a guide to future performance.  The value of investments and the income from them can fall as well as rise and is not guaranteed.  You may not get back the amount originally invested.  Changes in the rates of exchange between currencies may cause the value of investments to diminish or increase.  Fluctuation may be particularly marked in the case of a higher volatility fund and the value of an investment may fall suddenly and substantially.  Levels and basis of taxation may change from time to time.

Investors in this Fund should understand that capital growth is not a priority and values may fluctuate and the level of income may vary from time to time and is not guaranteed. Some or all of the Manager’s annual charge for the Fund is taken from capital rather than from income. Whilst this increases the yield, it reduces the potential for capital growth. The fund typically invests in smaller company shares which can be more unpredictable and less liquid than those of larger company shares.

Any research in this document has been procured and may have been acted on by BlackRock for its own purpose.  The results of such research are being made available only incidentally.  The views expressed do not constitute investment or any other advice and are subject to change.  They do not necessarily reflect the views of any company in the BlackRock Group or any part thereof and no assurances are made as to their accuracy.

This document is for information purposes only and does not constitute an offer or invitation to anyone to invest in any BlackRock funds and has not been prepared in connection with any such offer.

This material is for distribution to Professional Clients (as defined by the FSA Rules) and should not be relied upon by any other persons.