BlackRock utser Christian Clausen till ordförande för den nordiska verksamheten

Christian Clausen, förre detta VD och koncernchef på Nordea Bank AB, förstärker BlackRocks erbjudande mot nyckelkunder, lagstiftare och den offentliga sektorn i Norden

Stockholm, den 5 september, 2016 – BlackRock har utsett Christian Clausen till ordförande för dess nordiska verksamhet. Christian Clausen kommer anta en rådgivande roll och utveckla BlackRocks relation med kunder, lagstiftare samt statliga myndigheter och förvaltningsorgan. I den nya rollen kommer han att jobba nära BlackRocks ledningsgrupper för Norden och EMEA.

Utnämningen är en del av BlackRocks strategiska satsning på den nordiska verksamheten och ökad lokal tillväxt. I dagens lågränteklimat tvingas nordiska investerare att tänka utanför ramarna och aktivt utforska nya sätt att nå positiv avkastning. Ökade regleringar i form av striktare krav på riskhantering och rapportering är ytterligare ett område där allt fler kunder söker vägledning. BlackRock är väl positionerat för att hantera dessa svåra utmaningar med hjälp av nya investerings- och riskhanteringslösningar som tagits fram utifrån kundernas behov. BlackRock har en etablerad  och kontinuerligt växande kundbas i Norden, och förvaltar i regionen tillgångar åt kunder inom både fastigheter och förnybar energi.

”Det gläder oss att Christian har anslutit till BlackRock som ordförande för den nordiska verksamheten. Han är ansedd som en av de ledande verkställande direktörerna inom den nordiska finansbranschen och kommer bidra med unik kunskap och expertis kring den nordiska marknaden och dess finansiella regelverk. Hans djupa förståelse och breda nätverk kommer att vara till stor nytta för våra kunder och vår verksamhet”, säger David Blumer, chef för BlackRocks verksamhet i EMEA.

”Under alla mina år inom den nordiska finansbranschen har jag ansett BlackRock vara en utmärkt investerare och förvaltare av sina kunders intressen. Jag ser fram emot att utveckla BlackRocks verksamhet i Norden tillsammans med det lokala teamet”, säger Christian Clausen.

Christian Clausen var VD på Nordea Bank AB från 2007 till 2015. Under hans tid på posten utvecklades Nordea till en av de bäst presterande bankerna i Europa. Han ledde banken genom finanskrisen och behöll hela tiden dess AA-rating som en av bara tre privata europeiska banker. Han har också erkända meriter inom kapitalförvaltning  från hans tid som chef för Nordea Asset Management & Life mellan 2000 och 2007.

Före sin tid som VD för Nordea Bank AB hade Christian Clausen ett flertal chefspositioner inom områdena capital markets, wholesale banking (storföretagsenheten), private banking och kapitalförvaltning. Han har också skaffat sig omfattande styrelseerfarenhet från den skandinaviska och europeiska finanssektorn under de senaste 20 åren.

”Vi ser stora möjligheter för BlackRock i Norden. Genom utnämningen av Christian Clausen till ordförande för vår nordiska verksamhet kommer vi att förstärka vårt erbjudande och bygga ännu starkare relationer med kunder, lagstiftare och den offentliga sektorn i regionen”, säger Peter Beske Nielsen, Country manager för Norden och Nederländerna samt chef för BlackRocks Continental European Institutional-verksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:

Felix von Stedingk
0046 76 546 12 41
felix.vonstedingk@bm.com

BlackRock is a global leader in investment management, risk management and advisory services for institutional and retail clients. At June 30, 2016, BlackRock’s AUM was $4.890 trillion. BlackRock helps clients around the world meet their goals and overcome challenges with a range of products that include separate accounts, mutual funds, iShares® (exchange-traded funds), and other pooled investment vehicles. BlackRock also offers risk management, advisory and enterprise investment system services to a broad base of institutional investors through BlackRock Solutions®. As of June 30, 2016, the firm had approximately 12,700 employees in more than 30 countries and a major presence in global markets, including North and South America, Europe, Asia, Australia and the Middle East and Africa. For additional information, please visit the Company’s website at www.blackrock.com | Twitter: @blackrock_news | Blog: www.blackrockblog.com | LinkedIn: www.linkedin.com/company/blackrock

Issued by BlackRock Investment Management (UK) Limited, authorised and regulated by the Financial Conduct Authority.  Registered office: 12 Throgmorton Avenue, London, EC2N 2DL.  Tel: 020 7743 3000.  Registered in England No. 2020394.  For your protection telephone calls are usually recorded.  BlackRock is a trading name of BlackRock Investment Management (UK) Limited.  This material is for distribution to Professional Clients (as defined by the FCA Rules) and Qualified Investors and should not be relied upon by any other persons. For qualified investors in Switzerland: this document shall be exclusively made available to, and directed at, qualified investors as defined in the Swiss Collective Investment Schemes Act of 23 June 2006, as amended.

© 2016 BlackRock, Inc. All Rights reserved. BLACKROCK, BLACKROCK SOLUTIONS, iSHARES, BUILD ON BLACKROCK, SO WHAT DO I DO WITH MY MONEY and the stylized i logo are registered and unregistered trademarks of BlackRock, Inc. or its subsidiaries in the United States and elsewhere. All other trademarks are those of their respective owners. EMEACC-0278