iShares lanserar Europas första ETF med en internationellt anpassad struktur

• Ny struktur förändrar handeln med ETF:er

iShares, BlackRocks plattform för börshandlade fonder (ETF:er), lanserar idag sin nya ETF iShares EURO STOXX 50® ex-Financials. Fonden, som noterades på Londonbörsen idag, ger investerare tillgång till aktiemarknaden inom eurozonen exkluderat finansbolag som banker och försäkringsbolag.

Investerarnas intresse för Europa har ökat kraftigt under de senaste månaderna, och den nya fonden ger tillgång till en bred, men potentiellt mindre volatil, exponering mot aktiemarknaden i eurozonen. Denna exponering kan användas som en grundsten i en portfölj som sedan kan byggas ut av de investerare som väljer fonder eller enskilda aktieinnehav riktade mot finansbranschen som ett komplement.

Fonden är Europas första ETF med en internationellt anpassad struktur. Lanseringen är resultatet av ett samarbete mellan BlackRock och Euroclear Bank som inleddes i juni 2013. Tidigare har handel med ETF:er som är noterade på flera olika börser avslutats hos en nationell central värdepappersdepå (Central Securities Depository, CSD) i det land som affären skedde i. Men med en internationellt anpassad struktur kan ETF:en utfärdas och avslutas genom endast en europeisk CSD vilket effektiviserar handeln. Detta kommer att förbättra och förenkla efterhandelsprocessen vilket bidrar till ökad likviditet och lägre kostnader, vilket i sin tur bör hjälpa den europeiska ETF-marknaden att växa.

iShares EURO STOXX 50® ex-Financials är en fysiskt replikerad fond som investerar i ledande bolag från tolv länder i eurozonen exkluderat finansbranschen, vilket ger investerare tillgång till en potentiellt mindre volatil aktieexponering i regionen. Fondens TER (total expense ratio) är 20 baspunkter.

Geir Espeskog, Nordenchef på iShares, kommenterar:

-       Vi är nöjda över vår nya fond med en internationellt anpassad struktur. Finansbranschen i eurozonen kommer antagligen att uppleva en hel del volatilitet under 2014, och denna ETF kan fungera som en byggsten för de investerare som antingen vill undvika sektorn helt och hållet eller som själva vill handplocka vissa företag eller delar av finansbranschen till sin portfölj.

Stephan Pouyat, Global Head of International Markets, Euroclear kommenterar:

-       Vi är väldigt stolta över det resultat som vårt samarbete under året med BlackRock lett till. Förverkligandet av denna nya internationella ETF är ett tydligt steg framåt för den europeiska ETF-marknadens utveckling och mognad. Förenkling vid utfärdandet och ett enhetligt tillvägagångssätt för avslut oavsett marknad kommer att göra det lättare för investerare att handla med dessa ETF:er. I sin tur förbättrar detta likviditeten på marknaden, vilket bör ha positiv effekt på kostnaderna för investerare.

BlackRock is a leader in investment management, risk management and advisory services for institutional and retail clients worldwide. At September 30, 2013, BlackRock’s AUM was $4.096 trillion. BlackRock helps clients meet their goals and overcome challenges with a range of products that include separate accounts, mutual funds, iShares® (exchange-traded funds), and other pooled investment vehicles. BlackRock also offers risk management, advisory and enterprise investment system services to a broad base of institutional investors through BlackRock Solutions®. Headquartered in New York City, as of September 30, 2013, the firm had approximately 11,200 employees in 30 countries and a major presence in key global markets, including North and South America, Europe, Asia, Australia and the Middle East and Africa. For additional information, please visit the Company's website at www.blackrock.com.

About iShares
iShares is the global product leader in exchange traded funds with over 600 funds globally across equities, fixed income and commodities, which trade on 20 exchanges worldwide. The iShares Funds are bought and sold like common stocks on securities exchanges. The iShares Funds are attractive to many individual and institutional investors and financial intermediaries because of their relative low cost, tax efficiency and trading flexibility. Investors can purchase and sell shares through any brokerage firm, financial advisor, or online broker, and hold the funds in any type of brokerage account. The iShares customer base consists of the institutional segment of pension plans and fund managers, as well as the retail segment of financial advisors and high net worth individuals.

Issued by BlackRock Investment Management (UK) Limited (authorised and regulated by the Financial Conduct Authority). Registered office: 12 Throgmorton Avenue, London, EC2N 2DL. Registered in England No. 2020394. Tel: 020 7743 3000. For your protection, telephone calls are usually recorded. BlackRock is a trading name of BlackRock Investment Management (UK) Limited. © 2013 BlackRock, Inc. All Rights reserved. BLACKROCK, BLACKROCK SOLUTIONS, iSHARES, SO WHAT DO I DO WITH MY MONEY, INVESTING FOR A NEW WORLD, and BUILT FOR THESE TIMES are registered and unregistered trademarks of BlackRock, Inc. or its subsidiaries in the United States and elsewhere. All other trademarks are those of their respective owners.

For investors in Sweden
The funds mentioned are registered for public distribution in Sweden and are authorised by Finansinspektionen, the Swedish Financial Supervisory Authority. Any application for shares in the funds is on the terms of the prospectus, Key Investor Information Document, for the Companies. Important information on the Companies is contained in the relevant Prospectus, Key Investor Information Document and other documents, copies of which can be obtained free of charge from offices of the local agent SEB, Merchant Banking, Custody Services, Global Funds, RB6, Rissneleden 110, SE-106 40 Stockholm, Sweden, Telephone:  +46 8 763 5960, Fax  + 46 8 20 10 96. Any decision to invest must be based solely on the information contained in the Company’s Prospectus, Key Investor Information Document and the latest half-yearly report and unaudited accounts and/or annual report and audited accounts. Investors should read the fund specific risks in the Key Investor Information Document and the Company’s Prospectus.