B&B Tools blir en av Blåkläders största distributionskanaler i Norden och Estland

Report this content

Blåkläder och B&B Tools, Nordens största återförsäljarkedja av verktyg och förnödenheter till industrin, har skrivit ett nordiskt samarbetsavtal. Samarbetet täcker hela Norden samt den estniska marknaden. Inom ramen för det nya samarbetsavtalet förväntas B&B Tools bli en av Blåkläders största distributionskanaler i berörda länder.

– Blåkläder och B&B Tools är två starka aktörer som nu kommer att bli ännu starkare tillsammans, säger Fredrik Claesson, Sverigechef för Blåkläder.

Målsättningen med det nya samarbetet mellan Blåkläder och B&B Tools är att tillsammans ta ett nytt grepp om branschen för yrkeskläder. Samarbetsavtalet sträcker sig inledningsvis över fyra år och är en viktig milstolpe för Blåkläder.

– Det här är en stor bekräftelse för oss. Vi har letat länge efter en återförsäljarkedja i Norden att samarbeta med för att kunna distribuera Blåkläder till ännu fler städer. Vi är mycket glada över att det blev B&B Tools eftersom vi arbetar strategiskt lika på många sätt, säger Fredrik Claesson.

Tools är med sina 200 filialer Nordens största kedja av återförsäljare av verktyg och förnödenheter till industrin. I Tools Norge har Blåkläder varit en prioriterad leverantör under många år.

– Vi hoppas nu att vi kan skapa lika stor framgång på våra övriga marknader tillsammans med Blåkläder. Vår förhoppning är att vi på sikt ska dubbla våra marknadsandelar på kläder i Norden. Vi tror att Blåkläder, tillsammans med våra övriga varumärken, kan hjälpa oss att nå våra tillväxtmål och stärka oss inom nya kundgrupper, säger Göran Johansson produktområdeschef inom arbetskläder på B&B Tools.

Blåkläder har haft en positiv utveckling de senaste åren med en årlig omsättningsökning på omkring 25 procent. Företaget producerar årligen över två miljoner plagg i egna certifierade fabriker (ISO 9001, ISO 14001 samt SA8000) i Sri Lanka och Vietnam. Med egen produktion och därmed hög leveranssäkerhet, privat ägande och högt tempo i produktutvecklingen utmanar man branschen för yrkeskläder.

– Vi slog den aggressivt satta budgeten för 2011 med råge. Nu har vi har alla förutsättningar att slå 2012 års budgetar och räknar med ytterligare en stor omsättningsökning. Avtalet med B&B Tools blir en viktig del i vår tillväxtstrategi och vi ser fram emot ett bra samarbete där vi blir starkare tillsammans, säger Fredrik Claesson.

För ytterligare information:
Fredrik Claesson, landschef Sverige, tfn 0706-889081, e-post: fredrik.claesson@blaklader.se

Göran Johansson, Tools Skydda, tfn 0321-676359, e-post goran.johansson@skydda.se

www.blaklader.com

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLÅKLÄDER utvecklar, producerar och säljer arbetskläder, handskar och skor för yrkesmänniskor med höga krav på funktion, kvalitet och design. Blåkläders produkter säljs på en internationell marknad via återförsäljare eller via direktavtal med större företag. Blåkläder, som har huvudkontor och centrallager i Svenljunga, har egna dotterbolag i 13 länder och finns på ytterligare 7 marknader runt om i världen. Bolaget har 190 medarbetare varav 90 i Sverige.

Taggar: