Blåkläder förlänger miljonkontrakt med NCC – fortsätter sin offensiva satsning

Report this content

Svenljungaföretaget Blåkläder fortsätter sin positiva utveckling och tar hem nya stora kontrakt. I dagarna skrev man ett nytt treårsavtal med NCC, vilket innebär att man kommer att leverera kläder, skor och handskar till NCC i Norden och Tyskland. Avtalet är värt 100 miljoner kronor och affären är en av de största i företagets historia.

– Ett nytt treårskontrakt med NCC innebär att vi kan fortsätta vår offensiva satsning och ta fler marknadsandelar i Europa. Vi är stolta och glada över att vi har fått förnyat förtroende och kommer att klä upp NCC:s medarbetare med yrkeskläder från topp till tå i ytterligare tre år, säger Jan Wallberg, vd på Blåkläder.

I somras utökade Blåkläder sin lagerkapacitet med 8 000 kvadratmeter genom förvärv av en ny fastighet. Det nya lagret, Blåkläders egen produktion i de certifierade fabrikerna i Sri Lanka och Vietnam, gemensam produktutveckling, kostnadseffektivitet och hög kvalitet på kläderna var tunga argument till att NCC utan tvekan förlängde det treåriga avtalet.

– Blåkläder har ett oslagbart koncept med egen produktion och lagerhantering. Det gör att vi kan säkerställa att kläderna är sydda efter lagliga och etiskt riktiga arbetsvillkor och att minsta lilla tråd i plaggen är kontrollerade av Blåkläder innan de levereras till ett stort centrallager i Sverige. Att vi arbetar med gemensamma miljöfrågor och utvecklar produkter tillsammans med Blåkläder är också värdefullt och det samarbetet ska vi nu ta till nästa nivå, säger Ole Kristoffersen, kontraktsansvarig på NCC AB.

Blåkläder har haft en årlig tillväxt på omkring 25 procent. Även i år står man sig starka och tar marknadsandelar i hela Europa.
– Med det förnyade NCC-avtalet stärker vi en redan stark stabilitet i företaget och vi har goda förutsättningar för ytterligare omsättningsökningar, etableringar på nya marknader och fler nyanställningar, säger Jan Wallberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Wallberg, vd på Blåkläder, e-post: jan.wallberg@ blaklader, mobil: 0705-64 80 66
Ole Kristoffersen, kontraktsansvarig NCC AB, e-post: ole.kristoffersen@ncc.no , mobil: +47 909 25 668

www.blaklader.com

BLÅKLÄDER utvecklar, producerar och säljer arbetskläder, handskar och skor för yrkesmänniskor med höga krav på funktion, kvalitet och design. Blåkläders produkter säljs på en internationell marknad via återförsäljare eller via direktavtal med större företag. Blåkläder, som har huvudkontor och centrallager i Svenljunga, har egna dotterbolag i 13 länder och finns på ytterligare 7 marknader runt om i världen. Bolaget har 190 medarbetare varav 90 i Sverige.

Taggar: