Blåkläders framgångsrika kilt nu även för målare

Report this content

Nu finns Blåkläders framgångsrika kilt som arbetsplagg även för målare. Företaget lanserade den uppmärksammade hantverkskilten för byggbranschen 2006, efter en idé från en designstudent vid HDK i Göteborg. Succén var snabbt ett faktum och nu breddar man segmentet med nya modeller, bland annat för målare där efterfrågan har varit stor.

– Vi har haft målare som har ringt varje år och undrat när det kommer en vit kilt-modell. Det känns roligt att kunna erbjuda ett svalt, praktiskt och slitstarkt plagg även för dem. Målare arbetar både inomhus och utomhus så kilten passar året runt, säger Fredrik Claesson, landschef i Sverige.

Det var designern Marcus Jancke som fick idén till hantverkskilten när han var pappaledig och upptäckte att han hade fickorna fulla med nappar och gosedjur. Eftersom Blåkläder satsar på innovativa produktlösningar och kläder med attityd fastnade man direkt för hans idé om en kilt. Kilten är manlig och från början faktiskt just ett arbetsplagg. 2006 tillverkade Blåkläder en provkollektion på 500 exemplar – som tog slut direkt. Idag har kilten en självklar plats i kollektionen och efterfrågan är större än vad man hade förväntat sig. Nu lanserar Blåkläder alltså nya modeller i nya färger speciellt anpassade för målare och trädgårdsmästare.

– Nu börjar det klassiska blåstället på allvar få konkurrens av nya plagg i hantverksbranschen. Det känns jättekul att Blåkläder har breddat segmentet med nya modeller och färger och att andra målgrupper än snickare efterfrågar en kilt som arbetsplagg. En vit kilt kan dessutom få nya uttryck i form av mönstrade tryck och färginslag, säger Marcus Jancke, som nu slutför en doktorandstudie om design och innovation på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk.

Produktinformation kilt
Målarkilten har två lösa spikfickor som kan stoppas i de bälgade framfickorna. Det finns också två bakfickor med bälg, tumstocksficka med en separat pennficka och knivhållare, en hammarhank och en sidficka för telefonen. Material: 100 procent bomullstwill. Pris: 560 kronor inkl. moms. Kilten för målare och trädgårdsmästare finns hos välsorterade Blåkläderåterförsäljare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Claesson, landschef Sverige, e-post: fredrik.claesson@blaklader.com, mobil: 070-688 90 81

www.blaklader.com

BLÅKLÄDER utvecklar, producerar och säljer arbetskläder, handskar och skor för yrkesmänniskor med höga krav på funktion, kvalitet och design. Blåkläders produkter säljs på en internationell marknad via återförsäljare eller via direktavtal med större företag. Blåkläder, som har huvudkontor och centrallager i Svenljunga, har egna dotterbolag i 13 länder och finns på ytterligare 7 marknader runt om i världen. Bolaget har 190 medarbetare varav 90 i Sverige.

Taggar:

Snabbfakta