Cancervärldens bortglömda sjukdom drabbar 3 300 svenskar varje år

Report this content

Den har kallats den bortglömda cancersjukdomen, urinblåsecancer. Sena diagnoser och att behandlingsmetoderna länge varit desamma kan vara en förklaring till att dödligheten har legat konstant högt de senaste 30 åren.

Urinblåsecancer tar i snitt två liv varje dag i Sverige.

-Det här vill vi ändra på. Det måste till mer kunskap om symptom så att diagnoser kan ställas, mer forskning och de nya effektiva immunterapibehandlingar som finns måste fler patienter få tillgång till, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i det relativt nystartade Blåscancerförbundet.

31 maj genomför Blåscancerförbundet sitt första seminarium om sjukdomen för att höja kunskapen generellt men också lyfta det faktum att kvinnor oftare får en försenad diagnos. Urinblåsecancer är vanligare bland män, men kvinnor får ofta mer allvarlig sjukdom och har också högre dödlighet.

-Vi får ofta information från kvinnor och närstående om hur de valsat runt på vårdcentralen flera månader och till och med år, och fått en försenad diagnos. Särskilt drabbade är lite yngre kvinnor. Kvinnor säger också att man får slåss mer som kvinna och kan får diagnos urinvägsinfektion tre, fyra, fem gånger eller mer och ett recept på antibiotika, säger Carl-Henrik Sundin.

Seminariet är den 31 maj på ABF-huset i Stockholm med start kl 18.00.

Hela programmet här

Till Blåscancerförbundets hemsida

Frågor

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67,

ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.