Sexuell hälsa tas sällan upp vid behandling av urinblåsecancer trots tydliga direktiv om att det ska göras

Report this content

Vid cancerbehandling ska alla hälsoaspekter beaktas, även den sexuella hälsan. Det är särskilt viktigt vid behandling av urinblåsecancer, men medlemmar i Blåscancerförbundet vittnar om att frågor om sexuell hälsa för de allra flesta aldrig har tagits upp alls.

-Det är skrämmande att vi 2023 inte har kommit längre kring att prata om sexualitet. Folkhälsomyndigheten slår fast att sexuell hälsa är en mänsklig rättighet och i Regionalt Cancercentrums kunskapsbank framgår att tidig sexuell rehabilitering ska ske men för många av våra medlemmar har det aldrig kommit på tal, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet.

På Blåscancerförbundets facebook-sida ställdes frågan om man fått information om sexuell hälsa i samband med sin behandling för urinblåsecancer. Majoriteten svarade nej, vilket sammanställts i en film som kan ses här.

Blåscancerförbundet lyfter nu frågan på sitt årliga möte 7 september då Else-Marie Rasmusson, onkologisjuksköterska och auktoriserad sexualrådgivare vid Skånes Universitetssjukhus, föreläser.

Medverkar gör också Anders Ullén, överläkare vid Tema Cancer, Karolinska universitetssjukhuset och professor vid Karolinska institutet, som kommer gå igenom aktuella behandlingar och vad som finns runt hörnet.

Media hälsas välkomna till mötet den 7 september 18.00 på Kungsgatan 9, Stockholm. Hela programmet finns här.

FAKTA:

Urinblåsecancer har kallats den bortglömda cancersjukdomen trots att 3 300 svenskar drabbas varje år. Urinblåsecancer har också en hög dödlighet och i snitt dör två svenskar av den varje dag.

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67,

ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.